W zeszłym tygodniu wojewoda mazowiecki wezwał do uzupełnienia projektów budowlanych na rozbudowę II linii metra w kierunku zachodnim do stacji C6 Księcia Janusza. – To dla nas niepokojące, ale nie chcemy podejrzewać służb wojewody o złą wolę – komentuje Bartosz Milczarczyk, rzecznik miasta. Czy do uzgodnień inwestycyjnych wkradła się polityka? Na prośbę naszej redakcji Urząd Wojewódzki podał listę zastrzeżeń.
Budowa zachodniego odcinka II linii metra do stacji C6 Księcia Janusza jeszcze nie ruszyła. Nie podpisano nawet umowy z
wybranym w październiku zeszłego roku wykonawcą, firmą Gulermak. Na przeszkodzie stoi brak pozwoleń na budowę, które wydaje wojewoda.
Jak pisaliśmy, w zeszłym tygodniu wojewoda mazowiecki
wydał postanowienia, w których nałożył na inwestora obowiązek uzupełnienia dokumentacji. Stało się tak mimo wydania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska uzgodnień środowiskowych dla stacji Księcia Janusza i tunelu D8 między stacjami C7 Płocka i C8 Młynów, które kończą postępowania dotyczące ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Postanowienia wydane przez wojewodę dotyczą tych dwóch, uzgodnionych pod względem środowiskowym obiektów.
Miasto (pod rządami PO) nie komentuje powodów wydania takiej decyzji i wciąż liczy na dobrą współpracę z wojewodą (z ramienia PiS-u). – Nie widzieliśmy jeszcze dokumentu. To dla nas niepokojące, ale nie chcemy podejrzewać służb wojewody o złą wolę i wierzymy, że nie ma w tym próby wmieszania polityki. Mamy nadzieję, że służby wojewody także wiedzą, że to kluczowa inwestycja dla warszawiaków i że warto podchodzić do sprawy proaktywnie, oczywiście z zachowaniem przepisów – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik miasta.
Na naszą prośbę służby wojewody przekazały listę zastrzeżeń ws. stacji Księcia Janusa i tunelu D8. Jak wylicza biuro prasowe, chodzi m.in. o:
- dostosowanie projektu budowlanego do złożonego wniosku (działki inwestycyjne);
- jego uzupełnienie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. (np.: zamieszczenie imion i nazwisk osób sprawdzających projekt, wpisanie kategorii obiektu i jednostki ewidencyjnej, uzupełnienie legendy – naniesienie wszystkich sieci cieplnych oraz kanalizacji sanitarnej / ogólnospławnej / deszczowej);
- dostosowanie projektu do Ustawu prawo budowlane oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 25 listopada 2010 r., w którym wojewoda jest organem pierwszej instancji (wojewoda nie wydaje pozwolenia na „parking”, „kaseton reklamowy” i „parking rowerowy”);
- wskazanie, w jaki sposób wzięte zostały pod uwagę warunki realizacji inwestycji ujęte w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o środowiskowych uwarunkowaniach;
- uzupełnienie projektu budowlanego o wyniki badań geologiczno-inżynierskich czy o potwierdzenie uzgodnień z zarządcą drogi;
- umieszczenie metryki projektu zawierającej nazwę i adres obiektu budowlanego, tytuł, skalę i numer rysunku, nazwiska wszystkich projektantów ze specjalnością i numerem uprawnień budowlanych;
- ponumerowanie oraz zamieszczenie spisu zawartości dla każdego tomu;
- uzupełnienie projektu o aktualne zaświadczenia przynależności projektantów do właściwej izby samorządu zawodowego.