W połowie lutego zamknięta zostanie kolejna trasa tramwajowa na Śląsku. Z powodu złego stanu mostu na ulicy Piastowskiej zostanie zawieszona linia nr 18. Z decyzją nie zgadzają się Tramwaje Śląskie. Czy osiemnastka zniknie już na zawsze?
Osiemnastka, łącząca pętle Bytom Stroszek i Ruda Śląska Chebzie, zniknie za nieco ponad dwa tygodnie. – Planowany termin zawieszenia to 14 lutego. Zgodę muszą wydać jeszcze władze gmin – mówi Anna Koteras, rzecznik prasowy KZK GOP. Tramwaj zostanie zastąpiony linią autobusową 118, łączącą pętlę Bytom Dworzec z Rudą Śląską Chebzie. Dodatkowo zostanie uruchomiona linia tramwajowa nr 30 pomiędzy Bytomiem Stroszkiem a pętlą Zabrze Biskupice, pokrywająca się mniej więcej z obecnym północnym odcinkiem linii nr 18.
Dalsze funkcjonowanie osiemnastki uniemożliwia stan mostu na ul. Piastowskiej nad Bytomką. – Decyzja została podjęta przez władze miasta. Firma, której zlecono ekspertyzę, stwierdziła, że cała przeprawa jest w złym stanie – mówi Adam Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Miasto zawiesza przedwcześnie?
Przewoźnik nie podziela stanowiska samorządu. – Nie zgadzamy się z tą decyzją i jej nie rozumiemy. Można byłoby dokonać drobnych prac modernizacyjnych i liftingowych, dzięki którym tramwaj mógłby dalej jeździć do generalnego remontu mostu – mówi Zowada. Spółka dysponuje dokumentacją takich prac, wykonaną na własny koszt. Ruda Śląska nie była jednak zainteresowana takim rozwiązaniem.
Czy osiemnastka zniknie już na zawsze? – Na razie mówi się o jej zawieszeniu – podkreśla rzecznik Tramwajów Śląskich. Jego ostrożność nie jest jednak pozbawiona podstaw. Istnienie osiemnastki było już nieraz kontentowane przez mieszkańców i władze Rudy Śląskiej – za sprawą złego stanu infrastruktury i nietypowego układu, wpływającego na bezpieczeństwo ruchu. Na ulicach Piastowskiej i Wolności poprowadzony jest jeden tor z mijankami. Torowisko znajduje się przy krawędzi jezdni w pasie w kierunku Bytomia. Tramwaje w kierunku Chebzia jadą niejako pod prąd – w przeciwną stronę względem ruchu samochodowego.
Inne miasta rozwijają, a nie zwijają
Tramwaje Śląskie zdają sobie sprawę z mankamentów osiemnastki. – Linia w aktualnej formie – ze starym torowiskiem w jezdni i jednym torem – wielu osobom może nie odpowiadać – przyznaje Andrzej Zowada. Jak podkreśla – nie musi to być stan permanentny. – Można byłoby ją przebudować i zmodernizować , przygotować tam, gdzie to możliwe, drugi tor. Mamy też wersję rozwojową – z dobudową łuku w stronę Zabrza na skrzyżowaniu ul. Wolności i Zabrzańskiej. Pozwoliłoby to na skomunikowanie tej części Rudy z Zabrzem. Jest potencjał – jest dworzec. Teraz mieszkańcy mają rzadko jeżdżącą linię 139 – mówi Zowada.
– Niestety mimo naszych starań władze Rudy Śląskiej podjęły taką, a nie inną decyzję. Większość samorządów patrzy w przeciwną stronę i rozwija tramwaje – podkreśla Andrzej Zowada, wymieniając ostatnią decyzję Katowic o przedłużeniu jednej z tras tramwajowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.