Po ośmiu dniach od uruchomienia systemu tramwajowego w Olsztynie na tory wyjechała właśnie kolejna linia. O 4:53 z przystanku Dworzec Główny tramwaj z numerem 2 wyruszył w pierwszy kurs. Już tylko kilka dni dzieli Olsztyn od pełnego uruchomienia systemu komunikacyjnego w nowej odsłonie.
Po ponad tygodniu funkcjonowania jedynki do jej grona - wczesnym rankiem - dołączyła dziś kolejna linia tramwajowa. W niedzielę regularne kursy rozpoczęła dwójka, a pierwszy pojazd ruszył już o godzinie 4:53. Linia nr 2 łączy Dworzec Główny z Jarotami. Trasy jedynki i dwójki w znacznej mierze się pokrywają. Z tymże na ul Kościuszki jedynka skręca w lewo pod Wysoką Bramę, natomiast dwójka jedzie prosto do dworca.
Nowością dla kierowców samochodów będą przystanki wiedeńskie. Kościuszki to jedyny odcinek na którym występują. Trambuspas znajduje się na środku ulicy. w miejscu, gdzie znajduje się przystanek, na całej długości zatrzymania tramwaju, podniesiony jest asfalt. Kierowcy są więc zobligowani do ustąpienia pierwszeństwa pieszym wysiadającym z tramwaju bezpośrednio na ulicę.
Na nowej trasie tramwaje nie będą jeździły już tak często, jak do centrum. Rozkład jazdy przewiduje kursy co 15 minut praktycznie przez cały dzień. Jedynka w szczycie kursuje już co 7-8 minut. W weekendy tramwaje linii nr 2 kursują co 30 minut w godzinach rannych i późnowieczornych, natomiast od 11 do 21 już co 20 minut.
Zmienił się także czas przejazdu tramwajów. Na chwilę obecną przewiduje się, że dwójka swoją trasę pokona w 20 minut. Warto jednak zaznaczyć, że rozkład jest ważny tylko do końca tego roku. Od 1 stycznia,
według zapowiedzi prezydenta Piotra Grzymowicza, ruszy ITS, co znacząco usprawni przejazdy tramwajów przez skrzyżowania. Wtedy też Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu poprawi rozkład jazdy z uwzględnieniem priorytetu.
Cały czas trwa także
testowanie całego systemu tramwajowego i kalibrowanie systemu informatycznego. Wysoka frekwencja w tym nowym środku komunikacji pozwala intensywnie i na bieżąco wyłapywać jakiekolwiek nieprawidłowości. A pasażerów nie brakowało nawet w dni świąteczne, mimo nieczęstego w tym czasie kursowania tramwajów. - Cały czas trwa test systemu tramwajowego, który polega na wdrażaniu nowych połączeń, ich koordynacji i dostrajaniu rozkładów jazdy - informują urzędnicy. - Planujemy zakończenie tych prac i procedur z końcem tego roku. System komunikacji tramwajowej i komunikacji autobusowej połączymy w nowy układ komunikacji miejskiej, który uruchomimy 1 stycznia 2016 roku - zaznaczają.
Udało się już poprawić wyświetlanie czasu odjazdu pojazdów na tablicach informacji pasażerskiej, które rozmieszczono na przystankach. Pokazują one poprawny - rzeczywisty - czas z jakim odjedzie tramwaj. Pasażerowie często skarżyli się, że to, co wyświetlały tablice nie miało odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dopóki trwa jednak dostosowywanie nowego układu komunikacyjnego do potrzeb pasażerów, tramwaje pozostaną bezpłatne. Dopiero od nowego roku w pojazdach szynowych zacznie obowiązywać normalna taryfa biletowa. Tuż przed końcem darmowych przejazdów wystartuje ostatnia linia tramwajowa. Trójka połączy Dworzec Główny z uniwersytetem w Kortowie.