Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ruta: Wspólny bilet trzeszczy w szwach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ruta: Wspólny bilet trzeszczy w szwach
fot. WU
Analiza taryf ZTM i Kolei Mazowieckich obowiązujących od 1 stycznia br. pokazuje, że kruszeje jeden z podstawowych filarów „wspólnego biletu”, czyli ekonomiczna zachęta do korzystania z oferty. Spadek dochodów z tytułu sprzedaży biletów może w dłuższej perspektywie spowodować rezygnację z oferty wspólnego biletu w pociągach KM co najmniej w II strefie oraz ograniczenie podmiejskiej komunikacji autobusowej organizowanej przez ZTM.

Pasażerom przestaje się opłacać kupować bilety 30- i 90-dniowe sieciowe (obowiązujące w I i II strefie). I w tej grupie biletów wyraźnie spadają przychody ZTM. Na liniach, gdzie kursuje SKM i KM, a czas jazdy do stacji granicznej I strefy jest mniejszy niż 20 minut, pasażerowie korzystający z SKM, kasują bilety 20-minutowe i wykupują bilety długookresowe na I strefę. Co gorsze, sytuacja, gdy do granicznego przystanku jest blisko, zachęca do jazdy bez biletu.

Opisane zjawiska powodują pogorszenie komfortu podróży SKM, spadek wpływów z biletów przy jednoczesnym pozostawieniu wysokich kosztów ponoszonych przez ZTM i samorządy na rzecz Kolei Mazowieckich. ZTM i SKM nie mająś dzisiaj możliwości zwiększenia podaży miejsc w pociągach SKM. W dłuższej perspektywie chęć utrzymania standardów na pewno wymusi zakup nowego taboru, czyli wpłynie znacząco na koszty komunikacji publicznej w tym segmencie.

Inna sytuacja jest na liniach, gdzie oferta wspólnego biletu obowiązuje wyłącznie w pociągach KM. Pasażerom zaczyna się opłacać kupować bilety miesięczne KM do stacji położonych w centrum Warszawy (Warszawa Śródmieście, Powiśle, Ochota) i podróżować komunikacją miejską kasując bilety 20-minutowe. Tak jest również w podmiejskiej komunikacji autobusowej. W tym przypadku opłaca się kupić bilet miesięczny u prywatnego przewoźnika (np. Translud z Legionowa), dużo tańszy niż bilet 30-dniowy sieciowy, dojechać do centrum Warszawy i podróżować dalej na podstawie biletu 20-minutowego lub dojść do celu podróży. Przyczynia się to do kolejnego spadku przychodów z biletów, a w dłuższej perspektywie może spowodować rezygnację z oferty wspólnego biletu w pociągach KM co najmniej w II strefie oraz ograniczenie podmiejskiej komunikacji autobusowej organizowanej przez ZTM.

Podstawową przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że wyczerpała się prosta formuła podziału komunikacji tylko na 2 strefy: miejską – warszawską i podmiejską. Różnica w cenach jest zbyt duża. Należałoby podzielić drugą strefę, na co najmniej dwie podstrefy, obniżając znacząco cenę biletów długookresowych w obszarze bezpośredniego sąsiedztwa Warszawy. Być może trzeba wprowadzić oferty specjalne obowiązujące na poszczególnych liniach kolejowych, a nie w całym obszarze aglomeracji warszawskiej, oferty wspólne z Kolejami Mazowieckimi czy WKD, przywracające ekonomiczne zachęty do korzystania z oferty wspólnego biletu. Sądzę, że leży to w interesie wszystkich zainteresowanych stron – ZTM, KM, WKD.

Coraz wyraźniej słychać groźne pomruki niezadowolenia ze strony przedstawicieli podwarszawskich samorządów na zbyt duże obciążenia finansowe. Dotyczy to w szczególności samorządów finansujących ofertę wspólnego biletu w pociągach SKM i KM (linia legionowska, mińska, otwocka, pruszkowska). Jeżeli taka sytuacja się utrzyma, ZTM pod naciskiem władz samorządowych Warszawy i gmin podwarszawskich będzie musiał wycofać się z oferty „wspólny bilet” w pociągach KM w II strefie.

Rok 2014 to rok wyborczy i raczej radykalnych zmian nie będzie, ale należy spodziewać się dużego oporu przy kontynuacji tej oferty w roku następnym. Na dłuższą metę bez rozwiązań systemowych (ustawa metropolitarna, obligatoryjny Związek Komunikacyjny), pozwalających zapewnić finansowanie aglomeracyjnej komunikacji publicznej przez wszystkich zainteresowanych, a nie tylko tych, którzy mają to „szczęście”, ze na ich terenie leży stacja kolejowa, oferta „wspólny bilet” będzie bardzo trudna do utrzymania w takiej formie.

Leszek Ruta
Prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego, ekspert Zespół Doradców Gospodarczych Tor
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5