Dziś sąd zakończył sprawę ws. zabezpieczenia dowodu w postaci opinii biegłego na temat stanu infrastruktury II linii metra w kontekście problemów z kołami pociągów Inspiro. Oddalono wniosek Metra o powołanie nowych biegłych. Sąd podkreślił, że postępowanie nie ma charakteru rozstrzygającego, tylko zabezpieczający. Oceny istoty sporu dokona kolejny sąd w przypadku procesu. Opozycja wzywa prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz do pilnego i publicznego przedstawienia sprawy.
Dziś odbyło się posiedzenie sądu ws. zabezpieczenia na wniosek Siemensa dowodu w postaci opinii biegłego. – Systemy transportu szynowego zawsze opierają się na kompleksowej współpracy pojazdów i infrastruktury. Wiemy, że istnieją odmienne opinie dotyczące rzeczywistych przyczyn nadmiernego zużycia kół. Naukowcy współpracujący z Metrem podają inną przyczynę, naukowcy współpracujący z Siemensem inną. Z tego właśnie powodu zwróciliśmy się do niezawisłego sądu o wyznaczenie niezależnego eksperta, który pomoże określić faktyczne przyczyny zjawiska – wyjaśnia Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzecznik Siemensa.
Sąd zakończył sprawę i przyjął opinię, oddalając wnioski Metra o powołanie nowych biegłych czy przesłuchanie Ryszarda Kępki, autora wspomnianej opinii. Sąd podkreślił, że postępowanie nie ma charakteru rozpoznawczego i przedmiotem postępowania nie jest dokonanie oceny złożonych dokumentów, tylko zabezpieczenie dowodu. Zadaniem postępowania było zatem osiągnięcie celu wniosku, złożonego przez Siemensa, czyli sporządzenie w formule opinii biegłego spostrzeżeń i wniosków związanych z infrastrukturą II linii metra.
Ocena racji czy strony dowodowej może być zadaniem sądu rzeczowo-właściwego podczas ewentualnego sporu i procesu między stronami (w przypadku gdy np. Siemens będzie starał się o zwrot zabezpieczenia gwarancyjnego). Sąd zaznaczył różnice między postępowaniem o zabezpieczenie dowodu a rozpoznawczym. – Państwo są dopiero przed procesem. Sąd ten nie doprowadzi do rozstrzygnięcia, która strona ma rację. W tym postępowaniu żadna ze stron nie może uzyskać pewności co do słuszności swojego stanowiska czy określenia szans w postępowaniu rozpoznawczym – mówiła sędzia Milena Dutkowska. Jak dodała, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zainicjować oddzielne postępowanie ws. zabezpieczenia dowodu związanego z wagonami.
Biegły skupił się w swojej opinii na sześciu smarownicach zainstalowanych na II linii. Ma zastrzeżenia co do ich liczby i rozmieszczenia. Zwracał też uwagę, jego zdaniem, na nieprawidłową pracę smarownic. Biegły podnosił też kwestię utrudnionej współpracy z Metrem (brak zgody na wpuszczenie asystentów czy nieudostępnianie dokumentów). Prawnicy Siemensa poparli wniosek o zabezpieczenie dowodu i przyjęcie opinii biegłego. Ich zdaniem przebieg całej sprawy uzasadnia tezy co do wadliwości infrastruktury II linii metra, a Metro jako strategię obrało sobie skompromitowanie biegłego. – Najpierw przeciwnik uniemożliwiał przeprowadzenie dodatkowych badań przez biegłego, a teraz ich brak stosuje jako argument. Metro zrobiło wszystko, żeby utrudnić pracę biegłego – mówił prawnik reprezentujący Siemensa.
Postanowienie sądu nie jest po myśli Metra, które
wykazywało niekompetencję biegłego. Zdaniem Metra opinia jest niekompletna – nie zawiera bowiem badań dot. geometrii torowiska czy zestawów kołowych Inspiro. Prawnicy reprezentujący Metro wnosili o przygotowanie nowej opinii przez specjalistów z Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w zakresie ponadnormatywnego zużywania się kół w pociągach Inspiro oraz przeprowadzenie dowodu z opinii uprawnionego geodety na prawidłowość wykonania infrastruktury torowej II linii.
Jak przekonuje Metro, następne działania zależą od Siemensa. – My nie planujemy dalszych kroków. Zabezpieczyliśmy interes spółki w postaci zajęcia gwarancji bankowej. Liczę jednak, że przystąpimy do rozmów technicznych na temat rozwiązania tego problemu – mówi Marek Sokołowski, członek zarządu Metra.
Siemens jest zadowolony z obrotu sprawy. – Sąd podjął pozytywną dla wnioskodawcy – konsorcjum Siemens i Newag – decyzję, zabezpieczając dowody z opinii biegłego na okoliczność stanu infrastruktury torowej drugiej linii metra. Ta niezależna opinia wykazuje, że określone nieprawidłowości po stronie infrastruktury wpływają na nadmierne zużycie kół pojazdów. Biegły podkreśla, że system smarowania torów działa niewłaściwie, zaś konstrukcja toru nie jest w pełni zgodna z normami, co jest czynnikiem sprzyjającym szybszemu ścieraniu się kół. Siemens wierzy, że wnioski z tego niezależnego raportu pomogą rozwiązać problem – przekonuje Jabłonowska-Hieronimczuk. Jak dodaje, Siemens zamierza kontynuować rozmowy z Metrem w celu wspólnego rozwiązania problemu.
W sądzie byli dzisiaj też obecni przedstawiciele partii opozycyjnych. – Oczekujemy, w trosce o bezpieczeństwo pasażerów, od pani prezydent pełnego przedstawienia sprawy – albo na sesji Rady Miasta, albo na konferencji. Mamy wrażenie, że Hanna Gronkiewicz-Waltz chowa głowę w piasek i obniża rangę sytuacji. Tymczasem do mnie, niezależnie od tej sprawy, docierają niepokojące sygnały co do funkcjonowania II linii metra – mówi Jarosław Krajewski z PiS.
O problemie nadmiernego zużywania się kół i infrastruktury pisaliśmy
tutaj.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.