Kolejowa linia nr 12 wybudowana została głównie w celach wojskowych. Korzystały z niej tranzytowe pociągi do NRD, międzynarodowe kursy Moskwa – Praga i pojedyncze pociągi o charakterze regionalnym. Czy te ostatnie wrócą na trasę ze Skierniewic do Łukowa po remoncie planowanym na lata 2019 – 2022?
Linia nr 12 biegnąca ze Skierniewic do Łukowa to jedna z najciekawszych tras kolejowych centralnej Polski. Nazywana bywa południową obwodnicą Warszawy, choć omija ona także inne większe miejscowości. W założeniach projektantów miała bowiem zapewniać przede wszystkim możliwość prowadzenia sprawnego ruchu tranzytowego, także tego niezwiązanego ze standardowym przewozem ładunków.
Socrealistyczne dworki przy wojskowym korytarzu wojennym
S – Ł, jak popularnie nazywa się tę linię, to jedna z największych inwestycji transportowych okresu tużpowojennego. Budowę „esełki” prowadzono w latach 1949 – 1954 (a następnie dobudowywano na całej jej długości poza mostem w Górze Kalwarii drugi tor, co trwało kolejną dekadę). Początkowy pośpiech związany był ze strategicznym przeznaczeniem korytarza: miał on nie tylko odciążać węzeł warszawski, ale i służyć w razie potrzeby do sprawnego przerzucania wojsk na zachód na wypadek wybuchu kolejnej wojny.
Jedną z pamiątek z czasów powstawania trasy jest charakterystyczna architektura dworcowa. Budynki, np. w Mszczonowie, Tarczynie czy Stoczku Łukowskim, choć powstawały w erze socrealizmu, zachowują cechy dworkowe. Z żadnego z nich od lat nie można jednak pojechać donikąd pociągiem pasażerskim.
Pociągi dla żołnierzy w NRD i wielowagonowa „Vltava”
Od samego początku swojego istnienia po ciągu S – Ł kursowały bowiem przede wszystkim pociągi towarowe. Skromny ruch o charakterze regionalnym na odcinkach Skierniewice – Pilawa i Pilawa – Łuków zlikwidowano w latach odpowiednio 2001 i 2008. Jedynymi pociągami osobowymi na całej 160-kilometrowej trasie pozostają więc uruchomione w 2009 r. kursy Kolei Mazowieckich do Góry Kalwarii, które korzystają z linii na odcinku jedynie 8 km (ich wariant wydłużony do Pilawy utrzymywany był tylko do 2010 r.).
Przez szereg lat z linii korzystały jednak także pociągi dalekobieżne, głównie w relacjach międzynarodowych: niegdyś tranzytowe połączenia ZSRR – NRD, a w ostatnich latach sypialna „Vltava” z Pragi do Moskwy. W 2009 r. jej skład prowadził także jeden wagon krajowy Katowice – Terespol, ale w związku z tym, że kurs omijał Warszawę, zainteresowanie podróżami pomiędzy polskimi miastami było znikome. W czasie modernizacji linii Łódź – Warszawa na trasę S – Ł skierowano natomiast kilka kursów omijających przez Puszczę Mariańską remontowany szlak przez Żyrardów.
Przyszłość rysuje się w jasnych barwach?
Obecnie spadły i parametry techniczne, i znaczenie trasy. Na niektórych odcinkach pociągi zwalniają nawet do 40 km/h, a stan jednego z torów pomiędzy Mszczonowem i Puszczą Mariańską był tak zły, że PKP PLK zdecydowała się go zamknąć. – Stan nawierzchni spowodował, że przewozy towarowe zostały skierowane na tor numer 1. Kilka lat temu nad torem numer 2 została tam zdjęta sieć trakcyjna – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje przy tym, że dezelektryfikacja miała zabezpieczyć sieć przed kradzieżami.
Zarządca infrastruktury planuje duży remont całej trasy i liczy, że po jego przeprowadzeniu na linię S – Ł powróci ruch pasażerski. – Zakres prac o wartości około miliarda złotych ma się skupić na przebudowie torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz infrastruktury pasażerskiej. Linia zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h – zapowiada Karol Jakubowski. Roboty najprawdopodobniej wykonywane będą w latach 2019 – 2022. Otwartym pozostaje jednak pytanie, czy po ich zakończeniu omijająca ważniejsze ośrodki linia odzyska swoją dawną rangę opartą głównie na jej znaczeniu strategicznym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.