Poczyniony został pierwszy krok, by linia 250 SKM Trójmiasto (Gdańsk – Rumia) została przedłużona do Wejherowa. Zasadność budowy dwóch nowych torów na odcinku Rumia – Wejherowo wykazała analiza, którą władze SKM otrzymały przed kilkoma dniami.
O pomysłach
przedłużenia linii SKM już pisaliśmy. Przygotowanie analizy było współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dokument miał wykazać, czy inwestycja jest wykonalna, a jeśli tak, to w jakim wariancie jej realizacja jest najbardziej optymalna, uzasadniona i opłacalna. Przeanalizowanych zostało 8 wariantów, z których jeden zakładał brak jakichkolwiek inwestycji, a pozostałe – budowę 1 lub 2 torów linii 250 na odcinku Rumia – Wejherowo (w istniejącym lub nowym korytarzu). Rozważano też brak nowych odcinków torów, jednak przy jednoczesnym przeprowadzeniu prac inwestycyjnych na linii 202 (Gdańsk – Stargard Szcz.), polegających bądź na montażu blokady samoczynnej na odcinku Reda-Wejherowo, bądź na budowie na tym odcinku przejść rozjazdowych. Rozpatrywano też koncepcję budowy dwóch nowych torów na odcinku Rumia – Reda i jednego na odcinku Reda – Hel.
Dwa tory – optymalneOstatecznie autorzy opracowania doszli do wniosku, że najbardziej zasadna jest budowa dwóch torów na całym odcinku Rumia – Wejherowo, biegnących równolegle do linii 202, w istniejącym korytarzu. W rekomendacjach napisano, że równolegle z budową linii 250 dążyć należy do kompleksowej modernizacji linii 202 na odcinku Rumia – Wejherowo oraz do całkowitego oddzielenia na tej trasie (także w obrębie stacji) ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.
Na nowym odcinku miałyby zostać wybudowane dwa nowe przystanki, a istniejące przystanki i stacje, jak również budynki dworcowe i dojścia do peronów miałyby zostać wyremontowane. Powinny też powstać nowe przejścia dwupoziomowe.
Inwestycja jeszcze niepewnaWładze SKM podkreślają, że zapisy zamówionej analizy (nazywanej „prestudium wykonalności”) nie oznaczają, iż podjęta została już decyzja o przeprowadzeniu inwestycji. W tej materii decydująca będzie dostępność środków pomocowych UE w perspektywie 2014-20 (tak w ramach RPO, jak i w ramach programów ogólnokrajowych). Czynnikami decydującymi będą też maksymalna możliwa do uzyskania wysokość dofinansowania unijnego, jak również to, czy SKM będzie w stanie zgromadzić środki na wkład własny.