W związku z przewidywaną przebudową i modernizacją Warszawskiego Węzła Kolejowego SKM obsłuży nowe trasy. Pociągi pojadą m.in. do Piaseczna i Ożarowa. Zwiększy się wykorzystanie linii obwodowej przez Warszawę Gdańską.
W tej chwili w Warszawie funkcjonują cztery linie SKM. Roczna liczba pociągokilometrów wynosi ok. 3 mln pociągokilometrów – podobną wielkość pracy przewozowej kontraktuje województwo lubelskie. Rocznie z usług SKM korzysta ok. 22 mln pasażerów. – To pokazuje, że rozwijanie tego środka transportu jest celowe. Doszliśmy do tego momentu, że SKM wypełniła wolną przestrzeń. Projekty rozwojowe muszą wiązać się z inwestycjami – mówi Marek Chmurski z ZTM Warszawa. Taką okazją może być dalsza modernizacja i przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego, planowana na lata 2015-2022. Dziś (5 listopada) w warszawskim ratuszu przedstawiciele miasta, PKP PLK i PKP SA
podpisali list intencyjny ws. sprawnego przeprowadzenia inwestycji. Pierwsze prace mają ruszyć w przyszłym roku, choć te największe rozpoczną się dopiero w 2018 r.
Władze Warszawy zapowiedziały zmiany w układzie tras SKM, uwzględniające możliwości Warszawskiego Węzła Kolejowego. Wymaga to porozumienia z Kolejami Mazowieckimi. – Musimy się tym tortem logicznie podzielić. Obszar, który SKM ma do zagospodarowania też jest w jakimś stopniu ograniczony – mówi Chmurski. Zwiększyć się ma obsługa linii przez Warszawę Gdańską – „małej” linii obwodowej, już obsługiwanej przez pociągi pasażerskie, jak i towarowej linii obwodowej, łączącej Gołąbki z Warszawą Gdańską. – Patrzyliśmy, gdzie są największe potrzeby i potencjał do zagospodarowania przez kolej. Linia średnicowa – nawet jeśli podniesie się jej przepustowość – nie jest z gumy i nie pomieści wszystkich pociągów ze wszystkich kierunków. Pociągi muszą mieć niezawodny przebieg – wyjaśnia Marek Chmurski.
Pociągi pojadą m.in. z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską. Warunkiem jest przebudowa układu torowego w Piasecznie i budowa przejścia torowego z linii radomskiej na obwodową. Pasażerowie będą mogli się dogodnie przesiadać do II linii metra na przystanku Warszawa Koło i I linii metra na Warszawie Gdańskiej. Zapowiadane są też nowe przystanki przy Obozowej i Powązkowskiej, zapewniające dogodne przesiadki na komunikację miejską. Rozważane jest wydłużenie linii do Zegrza lub w kierunku Radzymina. Pasażerowie jadący z Piaseczna do centrum będą mogli się przesiąść do pociągów lotniskowych, odjeżdżających co około kwadrans.
Miasto proponuje również uruchomienie linii z Ożarowa Mazowieckiego do Warszawy Rembertowa przez Warszawę Gdańską. Pociągi pojechałyby towarową linią obwodową, zatrzymując się na nowych przystankach przy Połczyńskiej, centrum handlowym Wola Park i Powązkowskiej. Powstać miałby też nowy przystanek przy Radzymińskiej, umożliwiający przesiadki na linię wołomińską. W perspektywie linia ta może zostać dociągnięta do Sulejówka Miłosny – w zależności od przepustowości szlaku i możliwości finansowych Sulejówka.
Rozwój sieci SKM jest jednym ze sposobów odpowiedzi na problem urban sprawl, czyli "rozlewania się" miast poza ich granice. Więcej o tym zjawisku
tutaj.