Niedawno Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły ogromny przetarg na dostawy do 213 tramwajów. Wybrano ofertę firmy Škoda Transportation, ale przetarg został unieważniony, gdyż jej wartość przekraczała budżet zamawiającego. Teraz producent, w obliczu odwołań do KIO, deklaruje przygotowanie do rozmów o „poprawie oferty cenowej”.
Tramwaje Warszawskie prowadziły niedawno
wielki przetarg na zakup do 213 nowych tramwajów – 123 w zamówieniu podstawowym i 90 w opcji. Zadaniem producenta w zadaniu podstawowym miała być dostawa 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 m, a także 20 wozów krótszych, o długości do 24 m. Prawo opcji obejmuje z kolei 45 tramwajów dwukierunkowych i tyle samo jednokierunkowych o długości do 33 m.
W maju otwarto oferty.
Wystartowało pięć firm – Hyundai, Alstom, Pesa, Škoda i konsorcjum Stadler i Solaris. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Stadler i Solaris (ok. 2,209 mld zł brutto na całe zamówienie), a następną w kolejności koreański Hyundai (1,818 mld zł netto, czyli ok. 2,236 mld zł brutto). Cena nie była jedynym kryterium, ale jedynie te dwie oferty mieściły się kosztorysie.
Półtora tygodnia temu Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły postępowanie. Najwyższą liczbę punktów przyznawanych w kryteriach oceny ofert uzyskała oferta firmy Škoda Transportation. Z uwagi jednak na fakt, że najlepsza oferta przekracza budżet, zamawiający zdecydował się na unieważnienie postępowania.
– W zasadzie musieliśmy złożyć ofertę na trzy typy pojazdów w tym samym czasie. Nasza spółka zakładała finalny montaż wagonów tramwajowych w Polsce, a także zaangażowanie wielu wysokiej jakości polskich firm w ramach podwykonawstwa. Chociaż złożyliśmy najlepszą ofertę i w przetargu zostaliśmy wybrani jako zwycięzca, polska strona postanowiła go unieważnić – mówi Wojciech Grzonka, szef spółki córki Škody Transportation w Polsce.
Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły dwa odwołania. – Z tego względu wciąż jest szansa, aby anulować decyzję o unieważnieniu przetargu i podpisać z nami umowę na dostawę tramwajów. Jesteśmy przygotowani do prowadzenia rozmów ze stołecznym miastem Warszawa i przewoźnikiem w celu poprawy naszej oferty cenowej, aby zostały wyczerpane fundusze unijne i ostatecznie przewoźnik mógł otrzymać wszystkie tramwaje w ramach obecnego okresu dotacji unijnych – zapewnia Grzonka.
Skoda zaproponowała pojazdy ze sprawdzonej rodziny ForCity Plus, które obecnie są eksploatowane w Bratysławie. Dla Warszawy przygotowane zostałyby trzy typy tramwajów, przygotowanych specjalnie dla polskiej stolicy – pięcioczłonowe dwukierunkowe pojazdy, pięcioczłonowe jednokierunkowe tramwaje oraz trzyczłonowe jednokierunkowe pojazdy.