Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP na zlecenie Słupska ogłosiło konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania węzła transportowego przy dworcu w Słupsku. Zakłada on budowę tunelu pieszego w kierunku Zatorza, zburzenie istniejącego budynku dworca kolejowego oraz stworzenie nowego dworca autobusowego.
SARP i Słupsk ogłosili konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania węzła transportowego przy dworcu w Słupsku. Wyniki konkursu posłużą do opracowania dokumentów planistycznych.
Obszar objęty konkursem to teren położony w Słupsku pomiędzy ulicami Kołłątaja, Wolności i 3 Maja, Sobieskiego oraz Szczecińską i Tuwima. Znajduje się na styku historycznej, centralnej części miasta i dużego osiedla Zatorze, wybudowanego w latach 70. i 80. Teren jest przecięty linią kolejową. Aktualnie brakuje bezpośredniego, wygodnego połączenia dwóch części miasta. Główną ideą konkursu jest koncepcja połączenia centralnej części miasta z terenami osiedla mieszkaniowego Zatorze dla ruchu pieszego i rowerowego. Planuje się m.in. stworzenie przejścia podziemnego na osi ul. Wojska Polskiego, pod dworcem, do ulicy Sobieskiego, które będzie stanowiło oś zagospodarowywanego terenu.
Na terenie objętym konkursem zlokalizowane są: funkcjonujący Dworzec PKP, stare zabudowania kolejowe (obecnie nieużytkowane), torowisko PKP, zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna (kamienice), zabudowa usługowo-handlowa, administracyjna, ogrody działkowe. Obszar opracowania konkursowego nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Nowy dworzec autobusowy…Pierwsza część konkursu obejmuje węzeł transportowy. Jednym z celów jest stworzenie centralnego punktu przesiadkowego, integrującego komunikację miejską z dworcami kolejowymi i autobusowymi. W ramach zagospodarowania planowany jest nowy dworzec komunikacji kołowej wraz z zapleczem socjalnym oraz miejscem obsługi podróżnych dla przewoźników międzynarodowych i regionalnych, zlokalizowany po zachodniej stronie torów. Na dworcu utworzonych byłoby do 20 stanowisk dla autobusów dalekobieżnych, regionalnych i miejskich. Zakładana liczba autobusów korzystających z dworca wynosiłaby do 450 dziennie, przy czym maksymalnie w jednym czasie przebywać mogłoby do 35 pojazdów. Dzienna przewidywana liczba osób obsługiwanych to 15 tys. Przy obiekcie planowany jest parking przesiadkowy Park&Ride na 50-70 pojazdów, parkingi Bike&Ride oraz Kiss&Ride (do podrzucania pasażerów).
Zakładane jest połączenie z komunikacją miejską w ramach węzła na przystankach zlokalizowanych przy ul. Kołłątaja, Wojska Polskiego – projektanci muszą przewidzieć dogodne dojście tunelem wraz z ewentualnymi ruchomymi platformami. Dojazd do węzła przewidziany jest od ul. Sobieskiego ulicą Towarową oraz planowaną ulicą od ronda Sobieskiego – Banacha, natomiast dojazd do węzła od al. 3 Maja z wykorzystaniem istniejącego skrzyżowania bezkolizyjnego przy wiadukcie w ciągu ul. Fabrycznej.
…i kolejowyPrzewidziana jest
likwidacja istniejącego dworca PKP. W jego miejscu miałby powstać nowy obiekt wielofunkcyjny, łączący funkcje dworcowe (ogólnodostępne poczekalnia, kasy oraz toalety) z handlowo-usługowymi. Przy czym wśród warunków zapisano wypracowanie właściwej równowagi pomiędzy funkcjami komercyjnymi a transportowymi, zachowanie czytelności całego budynku oraz właściwej szerokości traktów pieszych. Bryła obiektu ma być prosta i funkcjonalna tak, by możliwe były w przyszłości jej modyfikacje i rozbudowa. Należy stosować materiały szlachetne, naturalne i trwałe. Ponadto zakłada się budowę przeszklonego pasażu, stanowiącego kontynuację istniejącego tunelu na perony oraz będącego łącznikiem między częścią dworcową a komercyjną. Na przedłużeniu Wojska Polskiego przewidziany jest plac dworcowy.
W sferze infrastruktury kolejowej zakłada się modernizację istniejących torów kolejowych, przebudowę i wydłużenie peronów, budowę trzeciego peronu (z zachowaniem istniejących zabytkowych kiosków peronowych). Przewidziano likwidację torów nr 51, 59, 67, 69 oraz placów ładunkowych i ramp wojskowych usytuowanych w północnej części terenów kolejowych. Ponadto jest możliwość likwidacji lub adaptacji całości lub elementów istniejącego budynku biurowego ekspedycji kolejowej przy ul. Towarowej 9a.
Dworzec w kilku wariantachW związku ze znaczną różnicą terenu pomiędzy ul. Kołłątaja a budynkiem dworca (ok. 2 m) możliwe są trzy warianty posadowienia budynku oraz ukształtowania placu przydworcowego. W pierwszym zakłada się budowę dwukondygnacyjnego dworca z obsługą pasażerów i halą dworcową na poziomie parteru istniejącego budynku dworca oraz przylegającej do niego części handlowo-usługowej zajmującej część podziemną bezpośrednio w ciągu tunelu oraz części nadziemnej, dostępnej od strony południowej. Istniejące schody pozostają bez zmian.
W drugim wariancie zakłada się budowę dwukondygnacyjnego dworca z obsługą pasażerów i halą dworca usytuowaną na poziomie istniejącego tunelu oraz przylegającego do niego budynku handlowo-usługowego. Piętro budynku dworcowego przeznaczone zostanie na część administracyjną oraz techniczną z osobnym wejściem od strony północnej. Wersja zakłada spadek placu w kierunku do dworca bez zbędnych barier w postaci schodów. Dzięki różnicy wysokości plac otoczą zielone tarasy tworzące formę amfiteatru z centralnym punktem – dworcem.
Trzeci wariant zakłada budowę dworca w dowolnym układzie lub łączenie poszczególnych rozwiązań. Obiekt musi być przystosowany do obsługi 7 tys. pasażerów dziennie (z zachowaniem 20-procentowej rezerwy).
Zielone centrum z halą widowiskowąDrugą część konkursu – bardziej ideowo-urbanistyczną w przeciwieństwie do szczegółowej pierwszej części – stanowi tzw. zielone centrum. Celem jest utworzenie nowych, centrotwórczych terenów inwestycyjnych, powiązanych z ogólnodostępnymi zielonymi terenami rekreacyjnymi – w dużej mierze w postaci zielonych dachów. Zakłada się budowę wielofunkcyjnej hali widowiskowo-sportowej z maksymalną liczbą miejsc na widowni wynoszącą 5 tys. Należy założyć rozbudowę istniejącej zabudowy Straży Pożarnej.
Pytania dotyczące konkursu można nadsyłać do 15 czerwca, natomiast termin składania prac mija 27 lipca. Wyniki zostaną ogłoszone 7 sierpnia. Dla zwycięzcy czeka nagroda w wysokości 50 tys. zł.
O wyborze zwycięskiej pracy będą decydować jakość relacji przestrzennych, funkcjonalnych i programowych z otoczeniem – stworzenie spójnej całości z zabudowy dworców i sąsiadującej z nimi tkanki miejskiej, jakość rozwiązań architektonicznych, funkcjonalnych i estetycznych zabudowy dworców, elastyczność użytkowania (podatność na zmiany w przyszłości), potencjalna elastyczność realizacji – możliwość etapowania oraz ekonomika.
Teren objęty konkursem