Konsorcjum firm Solaris i Stadler przedłużyło ważność swojej oferty na produkcję do 50 tramwajów. Firmy zapewniają, że pojazdy, będące efektem wspólnej pracy projektowej inżynierów z obu firm, powstaną w całości w Polsce – w zakładach Solaris Tram w Środzie Wielkopolskiej i Stadlera w Siedlcach. Ponowne rozstrzygnięcie przetargu nie jest jednak jeszcze prawomocne.
Jak pisaliśmy, 10 listopada MPK Kraków
dokonało wyboru drugiej z kolei oferty, złożonej przez konsorcjum Solarisa i Stadlera, w przetargu na dostawy 35 tramwajów, z opcją na kolejne 15 pojazdów (więcej informacji o przetargu
tutaj). To efekt niepodpisania umowy z Pesą, która wcześniej – po skutecznych odwołaniach producenta – została wskazana jako zwycięzca przetargu. Jak jednak poinformowało MPK, Pesa nie dopełniła wszystkich formalności.
W czwartek (16 listopada) minęła ważność oferty konsorcjum Stadlera i Solarisa. Producent, jak pisaliśmy, zdecydował się na przedłużenie tego terminu – na razie do końca listopada. Rozstrzygnięcie ciągnącego się od zeszłego roku przetargu nie jest jednak jeszcze prawomocne, gdyż Pesa wciąż może się odwołać od rozstrzygnięcia.
Zwycięskie konsorcjum informuje już teraz jednak o szczegółach związanych z tramwajem i jego produkcją. Niskopodłogowy pojazd, z obrotowymi wózkami, zostanie zaprojektowany wspólnie przez inżynierów Solarisa i Stadler Polska i powstanie w całości w Polsce. Pudła i wózki wyprodukuje spółka Solaris Tram – joint venture Solaris Bus & Coach i Stadlera – w swoim zakładzie w Środzie Wielkopolskiej, w którym pracuje 250 osób, w tym 52 inżynierów. Aktualnie prowadzone są inwestycje w modernizację zakładu zmierzające do powiększenia wydajności produkcyjnej. Natomiast dalsza produkcja i uruchomienie pojazdów będą prowadzone w siedleckiej fabryce Stadlera.
– Do realizacji kontraktu dla Krakowa mamy do dyspozycji wszystkie aktywa obu firm na polskim rynku – zespoły doświadczonych inżynierów, nowoczesne zakłady produkcyjne, a także serwis. Cieszymy się na możliwość dostarczenia pojazdów w ramach tego prestiżowego zamówienia. Jesteśmy przekonani, że nasze niezawodne, bezpieczne i komfortowe tramwaje będą dobrze służyły pasażerom i przewoźnikowi – powiedziała Solange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.