Od 1 stycznia 2017 działalność rozpocznie spółka joint venture Solarisa i Stadlera. W jej skład w całości wejdzie biznes tramwajowy polskiej firmy, a moce produkcyjne fabryki w Środzie Wielkopolskiej zastaną co najmniej podwojone.
Solaris Tram będzie budować i lakierować w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej pudła tramwajów. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Spółka Solaris Tram planuje zwiększenie wydajności. Obecny potencjał produkcyjny w Środzie Wielkopolskiej, opiewający na 100-110 pudeł tramwajowych rocznie zostanie podwojony. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy.
Solaris wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy. Jednak prawa intelektualne do produktów Stadlera zostaną w Stadler Rail.
Wspólna ofertaW przetargach na dostawę tramwajów dla
Krakowa i
Poznania Solaris i Stadler wystąpiły już jako konsorcjum. Obie strony nowej spółki joint venture będą wspólnie składać oferty w kolejnych przetargach, w tym dla Łodzi, Gorzowa Wielkopolskiego i Warszawy. – Wkrótce wystartujemy również w pierwszym przetargu w Niemczech – zapowiada członek zarządu Solaris Bus and Coach Zbigniew Palenica.
Firmy mają oferować zarówno tramwaje z dotychczasowej oferty Solarisa (Tramino), jak i Stadlera (w sumie 12 modeli) na terenie całej Europy, w zależności od kontraktu. Oznacza to, że pozostałe zakłady Stadlera w Szwajcarii, Niemczech czy na Węgrzech będą musiały być przygotowane do przynajmniej ostatecznego montażu i rozruchu Tramino. Właściciel Stadlera Peter Spuhler zaznacza, że firma ta nie ma zakładu produkującego tramwaje w Niemczech, co będzie dużą szansą dla fabryki w Środzie Wielkopolskiej.
Będzie inwestor finansowy Jak dowiedział się Transport-Publiczny.pl, Solaris i Stadler obejmą po 40 procent udziałów w nowej spółce, a pozostałe 20 procent obejmie nowy inwestor finansowy. Proces jego wyboru jest na ostatnim etapie, na pewno będzie to podmiot międzynarodowy. Wkład Solarisa w spółkę postaci zakładu, know-how, czy zasobów ludzkich ma wartość kilkudziesięciu milionów złotych. Wkład Stadlera, głównie finansowy, będzie na identycznym poziomie.
Nie znamy jeszcze składu zarządu nowej spółki Solaris Tram. Prezes Solange Olszewska zapewnia w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl, że prezesem zostanie Polak, a jego nazwisko poznamy za kilka dni.
Podczas konferencji prasowej właściciele obu firm nie kryli zadowolenia z zacieśnienia współpracy i utworzenia nowej spółki. – Razem możemy więcej. Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych – powiedziała Solange Olszewska, właścicielka i prezes firmy Solaris Bus & Coach.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się znaleźć tak renomowanego partnera jak Solaris do współpracy w Polsce. Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat. Współpracując z Solarisem będziemy mogli zaproponować klientom i pasażerom jeszcze lepsze, wygodniejsze, dostosowane do ich potrzeb rozwiązania – podkreślił Peter Spuhler, prezes zarządu i właściciel firmy Stadler.