Tramwaje Śląskie otworzyły oferty w drugim z przetargów taborowych na dostawę 35 tramwajów o dwóch długościach z opcją na dostawę kolejnych pięciu tramwajów. W postępowaniu wpłynęły dwie propozycje – od Pesy oraz konsorcjum firm Stadler i Solaris Tram.
Przedmiotem przetargu Tramwajów Śląskich jest dostawa 27 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do 5 sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego. Udział niskiej podłogi określono na co najmniej 60% i 70% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu w tramwaju odpowiednio krótkim i długim tramwaju. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj minął termin składania ofert. W postępowaniu wystartowały dwie firmy. Tramwaje Śląskie przeznaczyły na realizację zamówienia podstawowego kwotę w wysokości 213 mln 350 tys. zł netto. Konsorcjum Stadler i Solaris Tram zaproponowało dostawy za 227 mln 755 tys. 378 zł, natomiast Pesa Bydgoszcz za kwotę 220 mln 987 tys. zł netto.
O wyborze decydować będą cena (80%), rozwiązania techniczne oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego (po 10%). W kwestii kryteriów technicznych punkty można otrzymać za zaoferowanie układu hamulcowego, kół biegowych oraz pantografu zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (zamawiający stawia na unifikację z obecnie eksploatowanym taborem). Ocenie podlegać będzie długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu powyżej odpowiednio 60% lub 70% długości podłogi całego przedziału pasażerskiego. w przypadku tramwaju krótkiego i długiego.
Niestety, nie wiadomo, jakie rozwiązania zaoferowali producenci. – Obie firmy zastrzegły jako tajemnicę przedsiębiorstwa pozostałe kryteria – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Jak dodaje, teraz – przed publikacją informacji z otwarcia ofert – będzie analizowane, czy zastrzeżenia zostały poczynione słusznie.
Termin realizacji ustalono dla wagonów 25-metrowych – do 31 marca 2020 r., a dla wagonów 32-metrowych – do 30 czerwca 2020 r. Przewidziano dostawy maksymalnie czterech pojazdów jednego typu na miesiąc. Oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji może zostać złożone najpóźniej do końca 2020 r., a wagony w ramach opcji mogą zostać dostarczone do 30 września 2022 r. Długie tramwaje mają zostać skierowane do
obsługi nowej trasy tramwajowej na południu Katowic.
We wrześniu Tramwaje Śląskie otworzyły oferty w pierwszym przetargu na dostawy dziesięciu tramwajów jednoczłonowych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne pięć pojazdów. W postępowaniu
wystartowały dwie firmy – Modertrans i Cegielski.