W Częstochowie uroczyście przekazano dziesięć nowych autobusów Solaris Urbino 12, które zasilą tabor tamtejszego MPK.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – jedyny lokalny operator komunikacji miejskiej – od lat niewielkimi partiami wymienia tabor, który po okresie PRL oparty był jedynie na Ikarusach serii 200 i Jelczach M11. Przez kolejne lata przybyło po kilka sztuk Ikarusów nowszych serii 400, a po 2000 r. również pojazdy MAN, Solaris, czy Mercedes-Benz. W 2013 r. ratując trudną sytuację taborową sprowadzono wozy używane. Ostatnie Solarisy zakupiono w 2002 r. Było to 9 pojazdów pierwszej generacji modelu Urbino 12, które nadal wożą pasażerów.
W lutym przeprowadzono postępowanie przetargowe, w wyniku którego wyłoniono dostawcę nowych pojazdów – ponownie firmę Solaris Bus & Coach S.A. Zamówienie podpisano 13 marca 2014 r. i przewidywało dostarczenie siedmiu pojazdów o długości 12 metrów. Jednak zastrzeżono możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego do wartości 50% zamówienia podstawowego przez okres trzech lat od podpisania umowy z wykonawcą i z tej możliwości skorzystano niemal od razu – do Częstochowy w październiku dotrą trzy kolejne pojazdy o identycznych parametrach. Jak informuje Tomasz Danek z Sekcji Marketingu i Reklamy MPK w Częstochowie, wartość każdego z siedmiu pojazdów już dostarczonych to 805 tys. zł, z kolei wartość pojedynczego pojazdu z zamówienia uzupełniającego, to 756 tys. zł. Łącznie to 6931394,40 zł brutto. Nowe autobusy 21 sierpnia przedstawiciel firmy Solaris przekazał Prezydentowi Częstochowy oraz Prezesowi MPK na placu Biegańskiego, gdzie tradycyjnie prezentuje się mieszkańcom najnowszy tabor autobusowy.
Częstochowski Solaris Urbino 12Autobusy dostarczone do Częstochowy wyposażono w silnik Cumminis 6,7dm3 o normie EURO 6 współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa 6 dobierającej parametry jazdy w zależności od obciążenia pojazdu, czy kąta nachylenia drogi. Dodatkowo komora silnika wyposażona jest w system detekcji i samoczynnego gaszenia pożaru. Silnik ma spalać 37,5 litrów ON na każde przejechane 100km, jednak spalanie w trakcie eksploatacji spada, co potwierdzają doświadczenia z Bielska-Białej, gdzie zredukowano je do 35,5 litrów.
fot. Dominik WójcikPasażerowie mają do dyspozycji 27 miejsc siedzących i 73 miejsca stojące oraz niską podłogę na całej długości pojazdu, we wszystkich trzech wejściach. Jako pierwsze autobusy w Częstochowie, nowe Solarisy oferują pasażerom klimatyzację. Przestrzeń pasażerska wyposażona jest także w pasywny monitoring wizyjny. Pasażerowie prowadzący wózek dziecinny lub sami poruszający się na wózkach mogą skorzystać przyklęku pojazdu i z ręcznie odkładanej rampy najazdowej zlokalizowanej w II drzwiach oraz z wydzielonego miejsca naprzeciw, gdzie rodzic może spocząć na oparciu dla stojących, z kolei poruszający się na wózkach mogą przypiąć się pasem bezpieczeństwa celem ustabilizowania wózka w czasie podróży.
Częstochowski akcent pojazdów, to malatura stosowana dotychczas jedynie na wagonach tramwajowych Twist, zaś wewnątrz tapicerka z herbem miasta, który naniesiony jest także na szklanych ściankach przy drzwiach.
Wizja wielkich zakupówJak ogłosił Prezydent Miasta Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał Częstochowie
blisko 66 mln zł dotacji na zakup 40 pojazdów niskoemisyjnych w ramach programu GAZELA. Jeśli decyzję zatwierdzi Minister Ochrony Środowiska, w 2015 i 2016 r. pojawią się nowe autobusy hybrydowe o zasilaniu gaz ziemny – prąd elektryczny.
dominik.wojcik@transport-publiczny.pl
O taborze autobusowym porozmawiają uczestnicy
Forum Inwestycji Autobusowych, które odbędzie się 29 października w Bydgoszczy. Dzień później w tym samym mieście rozpocznie się
Kongres Transportu Publicznego.