Niedawno Solaris zapowiedział zaprezentowanie dwuprzegubowego trolejbusu. Tegoroczne zapowiedzi obejmują jednak także inne nowości – hybrydowy pojazd 12-metrowy oraz autobus Urbino 12LE lite, który ma charakteryzować się niskimi kosztami eksploatacji.
Jedną z nowości, nad która pracuje Solaris, jest
dwuprzegubowy trolejbus o długości ok. 24 metrów. – To tak naprawdę platforma do pojazdów niskoemisyjnych i zero emisyjnych głównie do obsługi linii BRT i dla miast, które planują stworzyć takie ciągi komunikacyjne, na których strumienie pasażerskie byłyby obsługiwane przez takie długie pojazdy. Zaczynamy od trolejbusu, ale przejście na wersję bateryjną, co będzie kolejnym krokiem w rozwoju, nie jest tworzeniem produktu od nowa – mówi Dariusz Michalak, członek zarządu Solarisa. Zakończenie produkcji dwuprzegubowego trolejbusu planowane jest na połowę 2018 roku.
Nowości obejmują też pojazd 12-metrowy w wersji lite. – To niskowejściowy autobus o niskich kosztach eksploatacji. Będzie miał zaimplementowany szereg różnych rozwiązań, będzie lekki. Mniejsza masa to mniejsze zużycie energii, mniejsze koszty – wskazuje Michalak. Jak dodaje, to zupełnie nowa koncepcja autobusu, nieoparta na dotychczasowej platformie pojazdów.
Kolejny produkt to autobus 12-metrowy z ogniwem paliwowym. – Mówimy o zeroemisyjnym pojeździe z napędem elektrycznym z ogniwem paliwowym, czyli wytwarzaniu energii na pokładzie z wodoru zmagazynowanego w butlach. Wpisuje się w potrzeby rynku. Jego zasięg będzie wynosił ponad 350 km – mówi Dariusz Michalak. Nie ukrywa, że to drogi pojazd. – Wzrost wolumenu sprzedaży przełoży się na spadek ceny – dodaje Michalak. Pojazd będzie wyposażony w baterię Solaris High Power, a maksymalną moc ogniwa paliwowego określono na 60kW. Na razie Solaris wypuścił pojazd przegubowy na wodór dla Hamburga.