Lider Trading sp. z o.o. złożył korzystniejszą ofertę w przetargu na dostarczenie trzech 12-metrowych autobusów częstochowskiemu MPK. Jeśli drugi oferent – Solaris – nie odwoła się od wyniku, to producent Solbusów wygra drugi przetarg w tym mieście.
W przetargu swoje oferty złożyło dwóch oferentów: Solaris Bus & Coach S.A. oraz Lider Trading sp. z o.o. – producent autobusów marki Solbus. Obie oferty okazały się nie zawierać pełnych, a wymaganych informacji, dlatego producenci zostali wezwani do ich uzupełnienia.
Po uzupełnieniu okazało się, że korzystniejszą ofertę złożył Lider Trading oferując pojazdy za kwotę 2 822 850 zł przy 2 907 720 zł oczekiwanej przez producenta Solarisów. Za cenę właściciel marki Solbus otrzymał 70 punktów, zaś Solaris 67,96 (przy 70% wagi oferty). Pod względem parametrów technicznych obaj producenci otrzymali 20 na 20 możliwych punktów, z kolei pod względem ekologicznym odpowiednio 9,43 pkt i 10 pkt. Tym samym Lider Trading uzyskał wynik 99,43 pkt, zaś Solaris 97,96 pkt, a więc różnica wydaje się być subtelna.
Po rozstrzygnięciu, przed umowąChcieliśmy poznać szczegóły oferty producenta Solbusów takie, jak ilość miejsc, zastosowany silnik itp. Tutaj jednak spotkało nas zaskoczenie: – Lider Trading utajnił swoją ofertę – powiedział nam wiceprezes MPK Robert Madej.
Utajnienie oferty może być standardowym krokiem w realiach postępowań przetargowych, bo owszem – dokonano otwarcia ofert i ich oceny oraz wskazano ofertę korzystniejszą. Nie oznacza to jednak końca postępowania, bo drugiemu oferentowi przysługuje teraz prawo do odwołania się od wyników postępowania, czego swobodnie wykluczyć nie można, bo różnica między wynikami jest znikoma.
Dopiero po odrzuceniu odwołania bądź upłynięciu terminu na odwołanie, będzie można sfinalizować postępowanie i podpisać umowę ze zwycięzcą. Wówczas od tego momentu Lider Trading będzie miał 125 dni na wywiązanie się z niej, dostarczając trzy autobusy.
Jakie autobusy?Pozostaje nam jedynie wgląd w specyfikację zamówienia, a więc będą to autobusy jednoczłonowe niskopodłogowe 12-metrowe, wyposażone w dwustrefową klimatyzację i co najmniej 6 otwieranych okien, a ponadto minimum dwa wentylatory wymieniające powietrze, kiedy klimatyzator będzie wyłączony. Pojazdy będą wyposażone w monitoring wizyjny składający się z czterech kamer kopułkowych oraz rejestratora umożliwiającego archiwizację nagrań przez minimum 30 dni.
Silniki pojazdów miały mieścić się w przedziale pojemności między 6 a 10 decymetrów sześciennych, momencie obrotowym pierwotnie zakładanym na poziomie 1000 Nm i spełniać normę czystości spalin EURO 6. W trakcie postępowania wpłynęły dwa zapytania o możliwość zastosowania silnika o momencie obrotowym 1082 Nm, który ma być dedykowany dla autobusów miejskich i charakteryzuje się ekonomiczną pracą dzięki zastosowanej konstrukcji oraz oprogramowaniu.
Wiadomo też, że pojazdy zostaną pokryte malaturą o deseniu zaadaptowanym z tramwajów Twist jeżdżących po Częstochowie od 2012 r.
40 hybryd czekaLider Trading sp. z o.o. wcześniej wygrał przetarg
na dostawę 40 autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych zasilanych gazem CNG, których zakup jest w pełni finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w ramach programu GAZELA. W ramach tej dostawy już pod koniec 2015 r. w Częstochowie zjawi się 25 jednoczłonowych i 15 przegubowych autobusów marki Solbus.
Hybrydowy Solbus Solcity 12, fotos M.Biś, dzięki uprzejmości serwisu fotoczewa.pl Częstochowski beneficjent programu otrzymał na realizację tego zamówienia ok. 66 mln zł. Pod koniec czerwca miał być zaprezentowany pierwszy pojazd tej ekologicznej serii, jednak – jak ustaliliśmy – producent odwołał przyjazd autobusu i na placu Biegańskiego obok zamiennie wystawionego (o paradoksie!) Solarisa wyeksponowano jedynie koziołki z fotografiami hybryd wykonanymi przez producenta w miejscu produkcji.