W częstochowskim Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym otwarto oferty złożone przez producentów w ramach przetargu na dostawę 40 nowych autobusów, który ma być dofinansowany z funduszy europejskich. Zwycięzcą może okazać się konsorcjum 2G Bus & Coach z Blue Line, które reprezentuje Solbusa.
MPK w Częstochowie złożyło wniosek o dofinansowanie unijne do programu modernizacji komunikacji miejskiej, w ramach którego zostanie kupiony tabor autobusowy. Większość wkładu własnego MPK pokryje z kar umownych w kwocie 2 mln zł opłaconych przez PESA w związku z wyłączeniem wszystkich Twistów na okres powyżej 5 dni z uwagi na wykryte wady konstrukcyjne.
Równolegle do tego kroku rozpisano przetarg na dostawę czterdziestu 12-metrowych autobusów niskopodłogowych o imponującym, jak na lokalne warunki, wyposażeniu. W zapisie początkowo zastrzeżono, że podpisanie umowy warunkowane jest przyznaniem zamawiającemu dotacji, jednak z uwagi na brak oparcia w prawie dla warunkowania, aby nie unieważniać przetargu przesuwano jego finał.
Solbus powraca
Przetarg o wartości zamówienia 44 895 000 zł brutto (netto 36,5 mln zł) ogłoszono w marcu, a oferenci po pięciokrotnym przesunięciu terminu mieli czas do 5 września. Najważniejszym kryterium wyboru jest cena (80%), pozostałe punkty można otrzymać za parametry techniczne i eksploatacyjne 19%, obsługę gwarancyjną i serwisową 1%. Rozwiązania ekonomiczne były sowicie premiowane, np. silnik jak najmniejszej pojemności czy pełne oświetlenie LED. Więcej szczegółów tego przetargu
opisaliśmy już wcześniej.
W postępowaniu złożono dwie oferty. Pierwszą dostarczył Solaris Bus & Coach, oferując dostarczenie 40 autobusów za łączną kwotę 45 657 600 zł brutto (netto 37 120 000 zł), żądając 928 tys. zł brutto za pojazd, czym przekroczył zakładaną przez MPK kwotę na zakupy. Druga z ofert była autorstwa
konsorcjum firm 2G Bus & Coach z Bydgoszczy (lider) i Blue Line z Łańcuta. Partnerzy biznesowi oferujący wozy marki Solbus (
znane już w Częstochowie) zażądali 42 449 169,60 zł brutto oczekując 862 788 zł brutto za każdy z pojazdów. Oferta zostanie teraz oceniona pod względem formalnym. Jeżeli przetarg nie zostanie unieważniony lub jego wynik skutecznie zaskarżony, to właśnie konsorcjum dostarczy autobusy.
Mnóstwo nowinekZamawiane przez przewoźnika autobusy dosłownie naszpikowane będą nowinkami technicznymi, których dotąd nie sposób było uświadczyć w częstochowskich autobusach. Za pozycję sztandarową uznać można biletomaty w pojazdach obsługujące płatności gotówkowe i bezgotówkowe.
Kasowniki zostaną wyposażone w monitory LCD prezentujące w czasie czuwania cztery kolejne przystanki. Informację pasażerską wewnątrz podawać będą także dwie tablice LCD – poprzeczna w formacie 4:3 oraz boczna podłużna. Zewnętrzne tablice będą standardowymi już w tym mieście ekranami LED w kolorze bursztynowym, ale i tu dwie nowinki: na prawej ścianie pojawi się „powtarzacz” numeru linii umieszczony w dolnej krawędzi okna przy II drzwiach, zaś z tyłu oprócz samego numeru będzie prezentowany także przystanek docelowy – dotychczas stosowane elektroniczne systemy informacji pasażerskiej tego nie oferowały.
Pasażerowie dostaną do dyspozycji Wi-Fi oraz gniazda USB służące do zasilania urządzeń mobilnych. Komfort podróży podniesie klimatyzacja. Ich bezpieczeństwa strzec będzie pasywny monitoring wizyjny z 30-dniowym okresem archiwizacji materiału. Nowością z biernej obsłudze podróżnych będzie system zliczania pasażerów. Autobusy będą zasilane silnikiem 6,5-7,8 litrów, który zużyje nie więcej, niż 37,5 litra oleju napędowego na każdych 100 km. Komora silnika zostanie objęta systemem automatycznego gaszenia pożarów.
Po ewentualnym podpisaniu umowy 2G z Blue Line będą mieli czas do 15 grudnia na dostarczenie autobusów do Częstochowy – nie znaleźliśmy informacji, aby termin ten był przesuwany wraz z datą otwarcia ofert.