Tramwaje Śląskie w najbliższych latach wybudują trzy nowe trasy tramwajowe. Jedna z nich powstanie w Sosnowcu jako przedłużenie linii 15 obecnie kończącej na pętli Zagórze. Przetarg na budowę ruszy jeszcze w tym roku.
Tramwaje Śląskie szykują się do realizacji
wielkiego projektu unijnego. Choć w dużej mierze jego efektem będzie remont infrastruktury, powstaną też trzy trasy. Jedna z nich przewidziana jest w Sosnowcu w ramach przedłużenia linii 15 kończącej obecnie na pętli Zagórze.
Spółka dysponuje już dokumentacją projektową, która jest obecnie aktualizowana. W sumie powstaną ok. 3 km nowej trasy. – Nowy odcinek linii tramwajowej przebiegać będzie: od istniejącej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich, przez nieużytki do al. Wolności, jednopoziomowym skrzyżowaniem przez al. Ks. F. Blachnickiego, wzdłuż ul. Białostockiej, wzdłuż al. I. Paderewskiego, wzdłuż ul. Marszałka E. Rydza Śmigłego do skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich (rondo Jana Pawła II), gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie.
Inwestycja będzie wiązać się z przebudową istniejącej pętli Zagórze. – Zostanie nieco przesunięta w kierunku północnym, z zastosowaniem jednego toru w klasycznej konstrukcji torowej – wyjaśnia Zowada. Generalnie linia tramwajowa będzie przebiegała przez nieużytki bądź poboczem. Przewidziano jedynie, że w ciągu Marszałka Rydza Śmigłego torowisko będzie wybudowane w pasie dzielącym jezdnie.
Zaraz za pętlą powstanie jedyny obiekt inżynieryjny na całej trasie. – W ramach budowy linii tramwajowej przewidziana jest budowa wiaduktu w ciągu ul. Braci Mieroszewskich nad projektowaną linią tramwajową z peronami przystanków tramwajowych. Projekt obejmuje ponadto rozwiązania komunikacji pieszej w postaci schodów i wind pomiędzy przystankami tramwajowymi pod wiaduktem a przystankami autobusowymi zlokalizowanymi na wiadukcie, tworząc węzeł przesiadkowy – opisuje rzecznik Tramwajów Śląskich. Inne skrzyżowania będą miały charakter jednopoziomowy. – Na pozostałych przejazdach tramwajowych przez ulice przewidziana jest budowa sygnalizacji świetlnej przejazdowej, wzbudzanej przez tramwaje – opisuje rzecznik Tramwajów Śląskich.
Na całej trasie przewidziano sześć nowych przystanków. Zgodnie z projektem powstaną one pod wiaduktem ul. Braci Mieroszowskich, przy ul. Blachnickiego, pomiędzy ul. Blachnickiego a Paderewskiego, przy ul. Paderewskiego w rejonie ul. Koszalińskiej, przy ul. Marszałka E. Rydza Śmigłego w rejonie wyjazdu z ul. Gwiezdnej, a także w rejonie ronda Jana Pawła II. Za tym przystankiem tramwaje będą zawracać. – Pętla torowa wybudowana zostanie w środku ronda, a przystanek końcowy i dwa początkowe z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim powstaną w pasie dzielącym ul. Marszałka E. Rydza Śmigłego – mówi Andrzej Zowada.
Nowa trasa powstanie w ramach I etapu projektu unijnego. – Ogłoszenie przetargu na budowę tej linii tramwajowej planujemy w III kwartale br. Zakładamy, iż inwestycja zrealizowana zostanie do końca 2019 roku – informuje rzecznik Tramwajów Śląskich.