W Jaworznie uroczyście otwarto pierwszą stację ładowania autobusów elektrycznych. Służy ona na razie jednemu autobusowi, ma być ich jednak więcej.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie jako pierwsze w Polsce wprowadziło do regularnej eksploatacji autobus elektryczny. Jest nim Solaris Urbino 12 electric. Pierwszy raz wyjechał z pasażerami 27 kwietnia 2015 r. Od tego czasu regularnie kursuje na różnych liniach tego operatora, w okresie wakacyjnym w dni wolne można go spotkać na nowej linii 391 łączącej Osiedle Stałe i centrum miasta z niedawno otwartym Ośrodkiem Edukacji Ekologiczno-Geologicznej GEOsfera.
Autobus mieści 80 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. Posiada komplet wyposażenia stosowanego obecnie w jaworznickiej komunikacji miejskiej, czyli automat biletowy, dostęp do internetu (Wi-Fi), monitoring, system informacji pasażerskiej (wyświetlacze, monitor wewnętrzny i zapowiedzi przystanków), system biletu elektronicznego, a także klimatyzację.
Tak jak tradycyjny autobus z silnikiem diesla tak i autobus elektryczny potrzebuje zasilania w energię niezbędną do jazdy. Ładowanie baterii autobusu elektrycznego (a wyposażony jest w cztery baterie litowo-jonowe o 7-letniej gwarancji) odbywało się początkowo tylko w punkcie ładowania na terenie zajezdni PKM przy ul. Krakowskiej. 23 czerwca uruchomiono stację ładowania zlokalizowaną w pobliżu przystanku na Osiedlu Stałym. 28 lipca uroczyście oddano ją do eksploatacji przy udziale Pawła Silberta – prezydenta Jaworzna, dziennikarzy oraz zaproszonych gości z przedsiębiorstw komunikacyjnych z regionu i kraju.
Ładowanie autobusu w stacji odbywa się za pomocą pantografu, który umieszczony jest na dachu autobusu. Nie wymaga to żadnych dodatkowych czynności od kierowcy poza podjechaniem w wyznaczone miejsce i podniesieniem pantografu przyciskiem na pulpicie. Eksploatowany w Jaworznie elektryczny Solaris ma zasięg ok. 80-120 km na jednym ładowaniu, stąd konieczność uzupełniania energii w ciągu całego dnia kursowania. Oczekiwany przebieg autobusu miejskiego to ok. 300 km dziennie. Stacja ładowania na Osiedlu Stałym ma moc 190 kW, a kosztowała nieco ponad 363 tys. zł netto. Za autobus PKM zapłacił 1,699 mln zł netto. Koszty eksploatacji autobusu elektrycznego są jednak nawet o 1/3 niższe niż pojazdu o napędzie tradycyjnym.
Jak wyjaśnia prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal, autobus został zakupiony, aby zdobyć doświadczenie pod kątem dalszego rozwoju floty autobusów elektrycznych. PKM ma bowiem plany, aby zakupić ok. 25 autobusów elektrycznych tak, aby stanowiły połowę taboru przedsiębiorstwa. Projekt ma być dofinansowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a nowe autobusy miałyby się pojawić w Jaworznie w roku 2017.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.