ZTM Warszawa planuje wyposażyć siedem stacji I linii w linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. – Prace wymagają całkowitego zamknięcia peronów – mówi Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów w ZTM-ie. Pierwsze utrudnienia już w ten weekend – wyłączone będą z ruchu stacje Natolin i Stokłosy.
Linie prowadzące składają się z kilku równoległych aluminiowych listew, wyznaczających bezpieczną drogę przejścia, wolną od przeszkód, dla osób z dysfunkcjami wzroku. Zgodnie z przepisami do końca przyszłego roku w takie linie powinny być wyposażone wszystkie stacje metra. Takie rozwiązania funkcjonują już od początku na II linii. W tym roku prace mają objąć siedem stacji. – Prace wymagają całkowitego zamknięcia peronów – mówi Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów w ZTM-ie. Prace przeprowadzi warszawska firma S2 Projekt za ok. 800 tys. zł brutto. O szykujących się utrudnieniach pisaliśmy już
w zeszłym tygodniu.
W pierwszy weekend 1-2 sierpnia zamknięte będą stacje A-2 Natolin i A-4 Stokłosy. Pociągi będą przejeżdżać przez te stacje bez zatrzymania. Utrudnienia rozpoczną się od pierwszego kursu rano w sobotę (kursy nocne z piątku na sobotę będą odbywać się normalnie). Zostanie uruchomiona linia zastępcza Z-5 pomiędzy pętlami Os. Kabaty i Metro Ursynów.
W kolejny weekend 8-9 sierpnia zamknięte będą stacje A-14 Świętokrzyska dla I linii (peron II linii będzie działać normalnie) oraz A-6 Służew. Linia Z-5 będzie kursować pomiędzy pętlami Metro Wilanowska i Metro Ursynów. ZTM uznał, że istniejąca komunikacja w centrum i nie będzie uruchamiana linia zastępcza za zamkniętą stację Świętokrzyska.
W weekend 15-16 sierpnia nieczynne będą stacje Kabaty i Imielin. Autobusy linii Z-5 ponownie będą kursować na trasie Os. Kabaty – Metro Ursynów. Natomiast 29 sierpnia zamknięta będzie stacja A-5 Ursynów. Linia Z-5 będzie jeździć między stacją metra Wilanowska a parkingiem P+R Stokłosy.
Czy nie dało się prac prowadzić w nocy, bez utrudnień dla ruchu? – Rozmawialiśmy oczywiście z wykonawcą, aby można było częściowo z tych stacji korzystać. Biorąc pod uwagę fakt, że listwy są nie tylko przytwierdzane mechanicznie, ale muszą być klejone i mamy okres wakacyjny, uznaliśmy, że roboty wykonamy w pięć weekendów bez ingerencji w sam proces budowlany, co z pewnością przyczyni się tez do jakości wykonywanych prac – wyjaśnia Wiesław Witek, dyrektor ZTM.
Jak przypominają władze ZTM, to nie koniec działań na rzecz niepełnosprawnych w metrze. Na Imielinie przy jednym z wyjść kończy się budowa szybu windowego. – Coraz bardziej przygotowujemy już 20-letnią linię dla potrzeb szeroko rozumianej grupy osób niepełnosprawnych – mówi Witek.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.