Stadler zaprezentował na targach Innotrans prototypowy tramwaj szerokotorowy „Metelica” (Zamieć śnieżna), którym chce podbić rynki krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Napięta sytuacja z Rosją producentowi nie straszna – pojazd będzie powstawał na Białorusiwe współpracy z Biełkomunnmaszem
Dziś (24 września) na targach Innotrans premierę miał tramwaj Metelica, wyprodukowany przez Stadlera. W całości niskopodłogowy trzyczłonowy tramwaj o długości 26 715 mm jest przeznaczony na rynki wschodnie. – To nasz najnowszy produkt, dodany do oferty Stadlera. Słowo Metelica po rosyjsku znaczy Zamieć śnieżną. Nie bez powodu tak nazwaliśmy tramwaj – naszym celem była produkcja tramwaju na rynek krajów WNP do jazdy w trudnych warunkach (w przedziale temperatur od -40 do 40 stopni) – mówi Felice Massaro, wiceprezydent ds. sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej w Stadler Rail.
Tramwaj przygotowany jest w dwóch wersjach – jednokierunkowej (853) i dwukierunkowej (85300M). Opiera się on na znanym na wschodzie modelu 843/84300M, wyprodukowanym przez białoruski Biełkommunmasz. W pojeździe przewidziano cztery pary drzwi o szerokości 1300 mm każde oraz 70/60 miejsc siedzących (wersja jedno- i dwukierunkowa). W sumie, przy normie osiem osób na metr kwadratowy, tramwaj może pomieścić odpowiednio 230 i 259 osób. Wysokość niskiej podłogi to 370 mm (470 mm nad wózkami). Szerokość tramwaju to 2500 mm.
fot. WU
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Czy udało się już pozyskać zamówienia na ten tramwaj?
Dina Kazakiewicz, Stadler Mińsk: To pierwszy, prototypowy pojazd. Celem są państwa WNP z szerokim torem. Naszym głównym rynkiem jest Rosja. Zakładamy, że w grudniu br. ten tramwaj wejdzie do eksploatacji prawdopodobnie w Sankt Petersburgu i po okresie testów będzie okazja do zawarcia dobrych kontraktów.
Czy naprężenia w polityce między Europą i Rosją nie pokrzyżują tych planów?Jesteśmy Białorusinami, więc to nie ma nic wspólnego z nami. Budujemy nowy zakład i nie mamy jak dotąd żadnych problemów. Tak naprawdę to, że mamy bialoruską fabrykę bardzo nam pomaga.
Także inne firmy są zainteresowane rynkiem rosyjskim. Co stanowi waszą przewagę?Nie tylko produkujemy dobry produkt w niskiej cenie, ale także oferujemy gwarancję, serwis i utrzymanie w dobrej cenie. Stadler Mińsk znajduje się w joint-venture z Biełkommunmaszem. Naszemu partnerowi udało się dostarczyć wiele pojazdów do wielu rosyjskich miast, więc mamy dobre, obiecujące relacje i kontakty.
fot. WU fot. WU fot. WU