Gmina Stalowa Wola rozpisała właśnie duży przetarg, w którym kupi łącznie 19 autobusów miejskich. Dziesięć pojazdów ma mieć napęd elektryczny, co sprawi, że miasto nad Sanem stanie się jednym z liderów elektromobilności.
Zamówienie jest podzielone na trzy części, w każdej z nich gmina chce kupić fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy. Cześć pierwsza dotyczy dziesięciu elektrobusów wraz z infrastrukturą potrzebną do ich ładowania. Część druga dotyczy zakupu sześciu autobusów MIDI, czyli o długości ok. 9,5 m na olej napędowy. Część trzecia to zakup trzech minibusów o długości 7–8 m, również napędzanych olejem napędowym.
W sumie w Stalowej Woli kursuje nieco ponad trzydzieści autobusów różnych długości. O taborze elektrycznym
myślą tam już od półtora roku. Pod koniec 2015 r. w mieście zorganizowano dwa dni z bezpłatną komunikacją, głównie po to by przetestować takie rozwiązanie. Do autobusów wsiadło wtedy prawie dwa razy więcej pasażerów niż w zwykły dzień. W tamtejszym MZK zapowiadano wtedy, że ewentualna bezpłatna komunikacja to perspektywa kilku lat, ale wcześniej – z powodów środowiskowych i oszczędnościowych – powinny się pojawić w Stalowej Woli autobusy elektryczne. Urzędników nie przerażała cena pojazdów, za to zwracali uwagę na niskie koszty eksploatacji.
Dlatego teraz zamawiający czeka na oferty do 5 czerwca. W każdej z części zamówienia najważniejszym kryterium jest cena, która będzie decydowała o wyborze oferty w 60 proc. W przypadku elektrobusów i autobusów MIDI pozostałe punkty będzie można dostać za kryteria techniczne (30 proc.) i ekologiczne (10 proc.). W przypadku minibusów jedynym kryterium pozacenowym (o wadze 40 proc.) są kryteria techniczne.
Wobec oferentów zastosowano wysokie wymagania finansowe i związane z doświadczeniem. W pierwszej i drugiej części oferenci muszą być ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej związanej z przedmiotem zamówienia na minimum 3 mln zł, a w trzeciej części na 0,5 mln zł. Co do doświadczenia, to w części dotyczącej elektrobusów oferenci muszą się wykazać dostawą, w ciągu ostatnich trzech lat, czterech niskopodłogowych miejskich autobusów elektrycznych o łącznej wartości minimum 6 mln zł. W drugiej części wymagane doświadczenie to dostawa czterech niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikami z normą Euro 6 o łącznej wartości 3 mln zł. W trzeciej części oferent musi się wykazać podobnym doświadczeniem jak w części drugie, ale wystarczy legitymowanie się dwoma pojazdami o łącznej wartości 600 tys. zł.
Oferenci mogą składać oferty zarówno do jednej lub dwóch części, jak i do wszystkich. Zakup autobusów jest współfinansowany ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.