Władze Taszkentu podjęły decyzję o zaprzestaniu eksploatacji sieci tramwajowej, a tym samym jej likwidacji. Burmistrz stolicy Uzbekistanu poinformował, że miasto sieć tramwajową zastąpi komfortowymi połączeniami autobusowymi. Tym samym w Taszkencie kończy się historia sieci tramwajowej, która z niewielkimi przerwami funkcjonowała od 1901 roku.
Demontaż obejmie aż 87,8 km tras tramwajowych. W miejscach, gdzie będzie to potrzebne, torowisko ustąpi miejsca dodatkowym pasom dla samochodów. Z kolei tam, gdzie nie będzie potrzeby poszerzania ulic, miasto wybuduje parkingi.
Do likwidacji idą także nowe trasy, które oddano do użytku jeszcze nie tak dawno, bo w 2012 r. Chodzi o cztery odcinki. Pierwszy o długości 7,1 km od ul. Taraqqiyot do ul. Mukimi, 2,7 km wzdłuż ulicy Samarkand Darvoza, 3,8 km od ul. Beshqayragach do Ibn Sino oraz linia o długości 2,5 km z Fargona Yuli do ul. Alimkent.
Decyzja o likwidacji sieci tramwajowej w Taszkencie ostatecznie zapadła 29 marca. Tramwaje mogą zniknąć z ulic miasta już w sierpniu, a sieć ma być zlikwidowana prawdopodobnie do końca bieżącego roku. Według burmistrza Taszkentu Ramanbeka Usmanowa, tramwaj nie jest już efektywnym środkiem transportu w stolicy Uzbekistanu. Każdego dnia z sieci korzysta tylko około 20 tys. pasażerów, podczas gdy z sieci autobusowej korzysta nawet 700 tys. osób, a z metra - 2 mln podróżnych dziennie.
Likwidacja systemu i rozbiórka torów oraz sieci trakcyjnej uwolnią dodatkową przestrzeń na terenie miasta. Władze Taszkentu chcą tę przestrzeń wykorzystać pod dodatkowe pasy dla ruchu aut. Przy okazji tych prac miasto chce też usprawnić jedną z tras obwodowych, co ma przyczynić się do upłynnienia ruchu samochodów w centrum.
Z zapowiedzi burmistrza wynika też, że od 5 kwietnia równolegle do linii tramwajowych wystartują linie autobusowe, tak by pasażerowie mogli przyzwyczaić się do czekających ich zmian.
Taszkient to jedyne miasto w Uzbekistanie, które posiadało do tej pory tramwaje. Wcześniej szynowy środek transportu funkcjonował jeszcze w Samarkandzie, jednak tam tramwaje zlikwidowano już w latach 70. – 28 sierpnia 1973 r. Teraz także stolica kraju dołączy do grona likwidatorów systemów tramwajowych. Pierwsze elektryczne pojazdy szynowe w stolicy pojawiły się 29 grudnia 1912, a jako konne wystartowały 10 lat wcześniej.
Okrajanie sieci tramwajowej w Taszkencie, której rozstaw szyn wynosi 1524 mm, a napięcie sieci trakcyjnej - 600 V prądu stałego, rozpoczęło się w roku 1999. Znaczącą część zamknięć przeprowadzono już w minionym roku i na początku obecnego. W lipcu 2015 roku została zamknięta linia nr 13, a kolejne były ograniczane już w styczniu. Przez wiele lat w mieście funkcjonowały trzy zajezdnie tramwajowe. Pierwsza została zamknięta w roku 2001. Kolejna została wyłączona z eksploatacji w sierpniu 2015 roku.
Obecnie mieszkańcy pozbawieni zostaną sześciu linii tramwajowych. Wszystkie pojazdy zostaną prawdopodobnie pocięte bądź sprzedane, łącznie z dwudziestoma czeskimi VarioLF z Pragoimexu, dostarczonymi w 2012 r.
Zdjęcia autorstwa Sergieja Kiwenki, autora strony tashtrans.uz poświęconej taszkienckiej komunikacji