Trwają prace wykończeniowe na stacji Świętokrzyska na II linii. To właśnie na tym przystanku pasażerowie będą przesiadać się między liniami metra. Kolorem przewodnim Świętokrzyskiej jest żółty.
Stacje I i II linii będą miały wspólną antresolę. Na powierzchni powstało sześć nowych wejść (w tym jeden w konstrukcji planowanego budynku na miejscu domu handlowego Sezam) i trzy szyby windowe, w uzupełnieniu do już istniejących wejść stacji I linii. Dzięki temu pod ziemię będzie można dostać się ze wszystkich narożników skrzyżowania Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej - na każdym z nich znajdują się już po dwa wejścia i po jednym szybie windowym. Nowe wejścia są już obłożone żółto-zielonymi taflami szkła. Na powierzchni trwają prace odtworzeniowe ulicy Świętokrzyskiej. Skrzyżowanie z Marszałkowską jest już w kształcie docelowym.
Wejście na stację, fot. WUNa peron będzie prowadziło sześć ciągów schodów ruchomych, zgrupowanych w dwóch szybach po obydwu stronach antresoli, położonej siedem metrów pod ziemią (poziom -1). Wnętrze jest wykańczane - posadzka jest już niemal gotowa, ściany są wykładane czarnym kamieniem naprzemiennie ze szklanymi taflami, podświetlonymi od tyłu. Na poziomie antresoli przewidziano też ogromną galerię multimedialną w postaci wielkogabarytowych ekranów. N suficie nałożony jest już tynk akustyczny, który pełni również funkcję dekoracyjną. Na malowanie czekają jeszcze słupy podtrzymujące strop.
Na stacji znajduje się podstacja trakcyjno-energetyczna, zasilająca stację oraz trzecią szynę na odcinku Rondo ONZ - Nowy Świat. W pomieszczeniu znajduje się zapas baterii akumulatorowych, zapewniający zasilanie awaryjne stacji na 2-3 godziny. - Pobór mocy wynosi ok. 6 MW, co można porównać do ok. 500 mieszkań - mówi Renata Adamczyk z firmy AGP Metro. Na stacji położono ok. 150 km przewodów, znajduje się też ponad 2200 opraw świetlnych.Pomieszczenie podstacji jest wyposażone w instalację gaszenia gazem i szynę, dzięki której wszystkie urządzenia można opuszczać przez otwór technologiczny na tor południowy II linii.
Schody ruchome z antresoli na peron, fot. WUNa peronie znajdują się dwa rzędy kielichowych kolumn, pomiędzy nimi przewidziano sztuczne świetliki. Na suficie kładzione są już charakterystyczne pofalowane aluminiowe kubiki w kolorze żółtym, który jest barwą przewodnią stacji. Na ścianach zatorowych pojawiają się też pierwsze panele z grafikami Wojciecha Fangora, zawierającymi zgeometryzowane i barwne wyobrażenie nazwy stacji. Na każdej ścianie nazwa zostanie powtórzona trzykrotnie - między nimi znajdą się ekrany informacyjno-reklamowe. Oprócz tego zainstalowany zostanie także podłużny pasek z nazwą stacji, poprowadzony przez całą długość peronu.

Pe
Peron, fot. WUPeron II linii znajduje się na głębokości 19 metrów, to jest siedem metrów pod peronem I linii. Pasażerowie będą mogli przechodzić między peronami bezpośrednim korytarzem przesiadkowym, łączącym południową ścianę peronu I linii z zachodnią ścianą peronu II linii. Znajdą się w nim trzy ciągi schodów ruchomych, a następnie dwa biegi schodów zwykłych. Różnicę poziomów będzie też można pokonać za pomocą windy. W przejściu nie będzie bramek.
Zgodnie z kontraktem budowa centralnego odcinka II linii metra, składającego się z siedmiu stacji, ma się zakończyć 30 września br. Następnie przewidziane są odbiory służb państwowych, po zakończeniu których z nowej linii metra będą mogli korzystać pasażerowie. Powinno to nastąpić w tym roku.
Więcej zdjęć w fotogalerii na Rynku Kolejowym
Peron, fot. WU