Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Świnoujście: budowa tunelu zwróci się maksymalnie w ciągu 25 lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Świnoujście: budowa tunelu zwróci się maksymalnie w ciągu 25 lat
fot. Andrzej Łuczak, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
– Utrzymanie tunelu pod Świną kosztowałoby miasto ok. 5 mln zł rocznie – informuje Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście. To dwukrotnie mniej niż obecnie miasto dokłada do kursowania promów i sześciokrotnie mniej niż w sumie kosztuje kursowanie promów. Nie wspominając o ich remontach.

Od 2008 r. na eksploatację promów Świnoujście otrzymuje z budżetu centralnego 22 mln zł; wcześniej było to 19,3 mln zł. – Subwencję udało się zwiększyć dzięki staraniom prezydenta Janusza Żmurkiewicza oraz przedstawicieli innych miast zrzeszonych w korporacjach samorządowych, którzy poparli wówczas wniosek prezydenta Świnoujścia o przyznanie dodatkowych milionów z rezerwy budżetowej na rok 2008. Obecnie jednak, utrzymywanie dofinansowania na poziomie 22 mln zł jest niewystarczające. Środki niezbędne do utrzymania przepraw na poziomie w pełni zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują na kwotę 31-32 mln zł rocznie – mówi Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujście.

Brakującą kwotę świnoujski magistrat pokrywa z własnych funduszy. Jak zauważa Robert Karelus, główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo znacząco wzrosły: w roku 2009 wyniosły 6-7 mln zł, obecnie około 11,5 zł.

Liczba kursów promów musi się zwiększać

– Trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Świnoujście stało się jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie dodatkowych kursów promów w sezonie letnim, co kosztowało budżet miasta dodatkowe ponad pół miliona złotych – zauważa rzecznik UM Świnoujście.

Kolejnym problemem są też konieczne remonty promów. Władze Świnoujścia musiały niedawno zmienić warunki przetargu na remont kolejnego promu „Karsibór” w związku z mniejszą dotacją, którą otrzymano z MIR, niż było to w przypadku wcześniejszego remontu promu „Karsibór II”. Wnioskowano o podobną kwotę 7,2 mln zł, MIR przekazało 5,5 mln. Remont promu rozpocznie się po wakacjach.

– Remonty promów typu „Karsibór” są niezbędne, ponieważ ich ponad 38-letnia eksploatacja powoduje stałą dekapitalizację, szczególnie jeżeli chodzi o napędy. Widać to chociażby w czasie silnych mrozów czy tak zwanej „cofki”, kiedy to załogi promów dokonują nie lada wyczynów, aby utrzymać regularność przeprawy. Zważywszy na fakt, iż promy typu Karsibór eksploatowane są już ponad 38 lat, a „Bieliki” od prawie 20 lat [4 promy typu „Karsibór” obsługują przeprawę w ciągu drogi krajowej nr 93, a 4 promy typu „Bielik” obsługują przeprawę w centrum miasta, w rejonie dworca kolejowego – red.], każda dodatkowa godzina pracy tych jednostek, to wyższe koszty eksploatacji, w tym koszty remontów bieżących. Wydatki na utrzymanie przepraw promowych zostały ograniczone do naprawdę niezbędnych. Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na ten cel, gdyż nie będziemy dysponować tak znaczącą nadwyżką operacyjną. Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, promy są naszą koniecznością, ale i głównym problemem, z którym przyjdzie się nam zmierzyć. Ale zapewniam, że zrobimy wszystko, aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń – dodaje Robert Karelus.

Jedyna taka droga

Biorąc pod uwagę szacowany koszt utrzymania tunelu pod Świną (ok. 5 mln zł rocznie) – jego budowa zwróciłaby się prawdopodobnie w ciągu ok. 25 lat i to biorąc pod uwagę same koszty eksploatacji, nie licząc remontów promów. Na razie budowa wpisana została do Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.

DK 69 jest obecnie jedyną drogą krajową w Polsce, która posiada w swoim przebiegu przeprawę promową.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Komunikacja

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Kasper Fiszer 29 października 2017

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Komunikacja

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Jakub Dybalski 22 października 2016

Warszawa w wakacje na Wiśle  - prom, tramwaj wodny, statek

Komunikacja

Tanie papierosy na górnym pokładzie. Promem kolejowym do Danii

Komunikacja

Węgry: Lokalny prom o międzynarodowym znaczeniu

Komunikacja

Zobacz również:

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Komunikacja

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Kasper Fiszer 29 października 2017

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Komunikacja

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Jakub Dybalski 22 października 2016

Warszawa w wakacje na Wiśle  - prom, tramwaj wodny, statek

Komunikacja

Tanie papierosy na górnym pokładzie. Promem kolejowym do Danii

Komunikacja

Węgry: Lokalny prom o międzynarodowym znaczeniu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5