Świnoujście z Niemcami łączyła transgraniczna linia autobusowa nr 290/291. Kursowała ona do końca 2015 r. UBB, który przejął Ostsee Bus, zdecydował się zawiesić połączenie i zachęcać podróżnych do przesiadki na swoje pociągi. Urzędnicy Świnoujścia jednak się nie poddają i dążą do przywrócenia linii. Są już w trakcie niemieckiej machiny biurokratycznej.
Linia Europejska 290/291 była transgraniczną linią łączącą Świnoujście z niemieckimi kurortami nadmorskimi. Mimo że cieszyła się dużym zainteresowaniem, to wraz z początkiem 2016 r., po ponad 11 latach, zastała zlikwidowana. Nie zawiniła tutaj wcale strona polska, tylko nowy operator autobusu po niemieckiej stronie, który zrezygnował z transgranicznego projektu.
UBB zamknęło linię
Początkowo miastu udało się zawrzeć i stosowne porozumienia z Ostsee Bus, by uruchomić transgraniczną linię 290/291 – obsługiwaną dwoma niemieckimi i dwoma polskimi autobusami. Problemy zaczęły się jednak w chwili przejęcia niemieckiej firmy autobusowej przez Usedomer Bäderbahn GmBH, która świnoujścianom jest dobrze znana z kolei transgranicznej. Doprowadziło to do wygaśnięcia wcześniej obowiązujących porozumień. Wraz z 1 stycznia 2016 r. Linia Europejska przestała więc kursować, a UBB zachęca teraz podróżnych do korzystania z własnej kolei. Niestety, ceny na pociągi są kilkukrotnie wyższe od biletu na Linię Europejską.
Urzędnicy zapowiedzieli jednak, że dokonają wszelkich starań, żeby przywrócić transgraniczny autobus do niemieckich kurortów. Przeszkodą do szybkiej realizacji ich słów jest z kolei skomplikowana procedura prawna po stronie niemieckiej.
Prawie rok bez linii transgranicznej
– W chwili obecnej trwają czynności zmierzające do skompletowania dokumentacji niezbędnej do przygotowania i złożenia do niemieckiego Ministerstwa wniosku o uzyskanie zezwolenia liniowego na międzynarodową polsko-niemiecką linię autobusową – wyjaśnia Andrzej Sieczka, zastępca dyrektora ds. techniczno-eksploatacyjnych w zakładzie Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu.
Docelowo urzędnicy dążą, aby samodzielnym operatorem przewozowym Linii Europejskiej została spółka Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu. Sprawy nie ułatwia, niestety, fakt, że na niemieckim odcinku planowanej linii autobusowej w chwili obecnej – na podstawie osobnej koncesji – działa niemiecki operator przewozowy – spółka UBB. – Wszystko to powoduje wydłużenia czasowe – zaznacza Sieczka.
W latach ubiegłych linia autobusowa nr 290 cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno u mieszkańców, jak i turystów oraz kuracjuszy. – Łącząc nadmorskie kurorty, autobusy dowoziły pracowników do miejsc pracy zlokalizowanych po obydwu stronach granicy, natomiast turystów i kuracjuszy do wybranych miejsc wypoczynku lub sanatoriów – wyjaśnia Sieczka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.