Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Świnoujście: z dworca na dworzec promem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Świnoujście: z dworca na dworzec promem
fot. Kasper Fiszer
Świnoujście stara się o budowę tunelu, który połączyłby oba brzegi przecinającej miasto Świny. Jednak do czasu powstania podziemnej przeprawy będzie funkcjonować tam niezwykła komunikacja zbiorowa. Największe potoki w transporcie miejskim obsługują bowiem... promy rzeczne.

We wrześniu pisaliśmy o planach budowy tunelu pod Świną, który miałby rozwiązać największy problem komunikacyjny portowego miasta. Przedzielone rzeką Świnoujście nie może spiąć jej brzegów mostem, bo Świna jest elementem toru wodnego Szczecin – Świnoujście, czyli ciągu rzek i kanałów, dzięki któremu morskie statki mogą korzystać z portu Szczecin. Duże jednostki są zbyt wysokie, by mogły przepłynąć pod mostem.

Do budowy tunelu jest jednak wciąż daleka droga. Miasto jest w stanie sfinansować jedynie część inwestycji i, choć ubiega się o wsparcie rządowe, wciąż nie uzyskało gwarancji pomocy. Komunikację pomiędzy wyspami Wolin i Uznam wciąż zapewniają więc dwie miejskie przeprawy promowe: Warszów – Świnoujście i Ognica – Świnoujście.

Statek płynie, pociąg poczeka

Skorzystanie z promu to jedyny sposób dostania się do centrum miasta położonego na wyspie Uznam. Mieszkańcy Wolina codziennie pływają więc na drugi brzeg – tam zlokalizowane są urzędy, szkoły, tam najłatwiej zrobić zakupy. Na Uznamie znajduje się też wybudowana w 2008 roku stacja kolejowa Świnoujście Centrum, z której kolej UBB prowadzi ruch w kierunku Niemiec. Na Wolinie znajdują się natomiast polskie dworce kolejowy i autobusowy.

Przystań promowa znajduje się tuż obok stacji PKP. Promy rzeczne są bezwzględnie podporządkowane ruchowi morskiemu, więc czasem zdarza się, że kurs na drugi brzeg opóźnia się z powodu przepuszczania statku. Kolej wstrzymuje wtedy o kilka minut odjazdy pociągów. Poza tymi przypadkami promy pływają przez cały dzień co 15 – 20 minut oraz co około 40 minut w godzinach nocnych. Każda z czterech obsługujących przeprawę jednostek typu „Bielik” zabiera 33 samochody osobowe i nawet 700 pieszych.

Sprawdźmy rejestrację...

Liczba aut, która może skorzystać z tej przeprawy, jest mocno ograniczona, dlatego promy, z wyłączeniem sobót i niedziel, zabierają tylko samochody przewożące mieszkańców Świnoujścia albo zarejestrowane na miejscowych numerach. Pozostali muszą nadłożyć kilka kilometrów, by skorzystać z drugiego połączenia – działającego w ciągu drogi krajowej nr 93 promu łączącego południowy Uznam z peryferyjną dzielnicą Ognica na Wolinie.

Obsługujące tę przeprawę promy typu Karsibór są większe, mieszczą bowiem ok. 70 aut, ale zabierają mniej pieszych, zresztą od strony centrum do przystani nie dojeżdża żaden autobus. Kursują rzadziej – co pół godziny, w dni wolne co godzinę. Rejsy odbywają się też w jedynie trzy noce tygodniowo. Podobnie jak w przypadku „Bielików”, skorzystanie z tej przeprawy jest darmowe.

Przygotowani na każdą sytuację


Dopóki miastu nie uda się pozyskać środków na upragniony tunel, dłuższa przerwa w ruchu promów spowoduje praktyczny paraliż miasta. Miejska spółka Żegluga Świnoujska jest więc dobrze przygotowana na wypadek sytuacji awaryjnych. W razie tworzenia się kolejek promy kursują bez przerwy poza rozkładem. Każda z czterech przystani wyposażona jest w dwa stanowiska do obsługi podróżnych, możliwy jest więc jednoczesny załadunek dwóch jednostek. Obydwie przeprawy obsługiwane są przez cztery statki, jest więc rezerwa taborowa.

Świnoujście bardzo odczuwa brak stałego połączenia swoich wysp. Bez wątpienia jednak sprawna komunikacja promowa zmniejsza skutki tego braku. Największe w Polsce jednostki pływające w poprzek rzeki dobrze służą mieszkańcom nadmorskiego ośrodka.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Komunikacja

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Kasper Fiszer 29 października 2017

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Komunikacja

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Jakub Dybalski 22 października 2016

Warszawa w wakacje na Wiśle  - prom, tramwaj wodny, statek

Komunikacja

Tanie papierosy na górnym pokładzie. Promem kolejowym do Danii

Komunikacja

Węgry: Lokalny prom o międzynarodowym znaczeniu

Komunikacja

Zobacz również:

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Komunikacja

Wielkopolska: Prom samorządowy i należący do... leśników

Kasper Fiszer 29 października 2017

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Komunikacja

Tam, gdzie promy zastępują autobusy

Jakub Dybalski 22 października 2016

Warszawa w wakacje na Wiśle  - prom, tramwaj wodny, statek

Komunikacja

Tanie papierosy na górnym pokładzie. Promem kolejowym do Danii

Komunikacja

Węgry: Lokalny prom o międzynarodowym znaczeniu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5