Tramwaje Szczecińskie ogłosiły przetarg na dostawę nowych części i podzespołów do złożenia na miejscu jednego przegubowego tramwaju. Pojazd ma zostać złożony w ciągu stu dni. Przewoźnik chce zdobyć w ten sposób doświadczenie przed nowym rozdaniem środków unijnych.
W ramach kontraktu dostarczone mają zostać polakierowane człony nadwozia w barwach zamawiającego z wklejonymi szybami oraz zamontowaną sklejką podłogową, osadzone na kompletnych wózkach. Wykonawca będzie musiał dostarczyć także wszelkie pozostałe elementy, podzespoły, materiały, wyposażenie oraz części mechaniczne i elektryczne, niezbędne do zmontowania przez Tramwaje Szczecińskie jednego przegubowego, wieloczłonowego, częściowo niskopodłogowego tramwaju wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym.
Do zadań wykonawcy będzie należało dostarczenie kompletnej dokumentacji technicznej i montażowej, a później nadzór i służenie pomocą w trakcie prac montażowych. Tramwaje Szczecińskie planują złożyć pojazd w ciągu 100 dni od podpisania umowy. Ponadto wybrana firma będzie musiała uruchomić i sprawdzić działanie wszystkich elementów tramwaju, a następnie uzyskać homologację na pojazd.
Termin składania ofert upływa 30 stycznia br. O wyborze w 70% zadecyduje zaoferowana cena. Pozostałe punkty zostaną przyznane za termin wykonania – całe zamówienie ma zostać zrealizowane nie później niż w ciągu 240 dni od podpisania umowy. Zamawiający wymaga minimalnej gwarancji 24 miesięcy.
Specyfika pojazduDługość pojazdu wynieść ma od 28 do 32 m, a szerokość – 2,3-2,4 m. Udział części niskopodłogowej, znajdującej się max. 350 mm nad poziomem główki szyny, powinien mieścić się w przedziale od 25 do 50% powierzchni tramwaju – w tej części przewidziano co najmniej sześć miejsc siedzących (preferowane podwójne), miejsce na wózek inwalidzki, biletomat oraz rozkładaną rampę. Pojemność określona jest na minimum 190 osób (przy 5 os. na m kw.), w tym 60 na miejscach siedzących + 2 siedzenia uchylne. Tramwaj powinie być wyposażony w głosową i wizualną informację pasażerską, system emisji reklam oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.
Nadwozie powinno być wykonane w formie konstrukcji metalowej, całkowicie spawanej, o podwyższonej odporności na korozję. Zamawiający nie dopuszcza stosowania aluminium w konstrukcji nośnej. Na poszycie zewnętrzne specyfikacja przewiduje blachę lub ewentualnie panele z tworzywa sztucznego.
Tramwaj ma być zbudowany z myślą o minimum 25-letniej eksploatacji z uwzględnieniem warunków szczecińskich. Nie mogą być stosowane elementy i technologie, które we wcześniej produkowanych tramwajach były obarczone wadami konstrukcyjnymi bądź skutkowały uszkodzeniami elementów pojazdu. Z ciekawych rzeczy specyfikacja przetargu zakłada otwieranie pojazdu bez użycia kluczyka – za pomocą np. karty magnetycznej, elektronicznej czy innego urządzenia elektronicznego. Ponadto tramwaj powinien być wyposażony w akumulatory, umożliwiające np. zjazd tramwaju ze skrzyżowania w razie zaniku zasilania.
Ważne doświadczenieDlaczego Tramwaje Szczecińskie zdecydowały się na zamówienie tramwaju „do złożenia” zamiast po prostu kupić nowy pojazd? – Dzięki takiej transakcji mamy zatrudnienie dla 60 pracowników. Zdobywamy doświadczenie, które może przydać się później, przy kooperacji z innymi producentami tramwajów. Poza tym to świetne doświadczenie i sprawdzian przed ubieganiem się o fundusze unijne z nowej puli – wyjaśnia „
Gazecie Wyborczej” Krystian Wawrzyniak, prezes przewoźnika. Nietypowy tramwaj ma być sprawdzianem przed nową perspektywą unijną, czy w ogóle warto iść tą drogą.