Tramwaje Warszawskie opublikowały wizualizacje planowanej trasy tramwajowej, która ma połączyć Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Prace budowlane przy pierwszych odcinkach mają ruszyć w 2019 r., a jeszcze w tym kwartale mają ruszyć konsultacje społeczne.
Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy tramwajowej, która ma połączyć Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja
podzielona jest na sześć etapów, które są procedowane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Dzięki temu będą one mogły powstawać niezależnie względem siebie.
Pierwszy odcinek (A) wiedzie
z Woli do Dw. Zachodniego, z rozgałęzieniami obejmującymi Krzyżanowskiego i Ordona. Dwa torowiska będą odchodzić od również planowanej do realizacji nowej trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej, a następnie łączyć się w rejonie Dworca Zachodniego. Tramwaj przejedzie pod całym kompleksem torów kolejowych w tunelu. W sumie ten etap przewiduje realizację 2,6 km trasy. Założono obsługę na poziomie 20 kursów w jedną stronę w godzinie szczytu przez Ordona (co 3 minuty) oraz 7,5 kursu w jedną stronę w szczycie przez Krzyżanowskiego (co 8 minut).
Odcinek A, mat. TWKolejny, relatywnie krótki odcinek (B) – o długości 1,6 km –
łączy Dw. Zachodni z Grójecką. Tory będą przebiegać pod Parkiem Zachodnim, a następnie po środku ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. To jeden z najbardziej zaawansowanych odcinków pod względem przygotowań – stanowi on część projektu unijnego i spółka dysponuje już
prawomocną decyzją środowiskową. Tramwaje Warszawskie zakładają prędkość komunikacyjną 24,5 km/h, co oznacza, że tramwaje pokonają ten odcinek w 4 minuty. Przewidziano obsługę na poziomie 27,5 kursu w jedną stronę (tramwaj średnio co 2 minuty 11 sekund).
Odcinek B, mat. TWDalszy odcinek (C) przebiega
przez Pole Mokotowskie między Banacha a Rakowiecką. Trasa wiedzie Banacha, wzdłuż Rostafińskich, łącząc się z istniejącym torowiskiem u zbiegu Rakowieckiej i Św. Boboli. Długość odcinka to 2,1 km, a założony czas przejazdu to 5 minut. Średnią prędkość określono na 25 km/h. Przewidziano obsługę na poziomie 35 kursów w jedną stronę w szczycie (tramwaj średnio co 1 minutę 43 sekund). Spółka złożyła pod koniec zeszłego roku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Odcinek C, mat. TWNajdłuższy odcinek (D+E) połączy
stację metra Pole Mokotowskie i Puławską z Wilanowem, z kilkoma odnogami. Nowy odcinek trasy o długości 9,1 km rozpocznie się w rejonie stacji metra Pole Mokotowskie, gdzie będzie się łączyć z istniejącą trasą tramwajową w ciągu al. Niepodległości i Rakowieckiej. Dalej torowisko będzie przebiegać ulicą Rakowiecką do Puławskiej, a następnie Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Przygotowania do realizacji tego odcinka również należą do zaawansowanych – jest on częścią projektu unijnego i spółka
dysponuje już prawomocną decyzją środowiskową. Przewidziano też odnogi, do ewentualnej realizacji, w ulicach Gagarina, św. Bonifacego i Branickiego. Wszystko zależy od możliwości finansowych miasta. Po zrealizowaniu tych odnóg długość trasy wyniosłaby 11,6 km.
Odcinek D, mat. TWPrędkość komunikacyjną na odcinku od Sielc i Stegien do stacji metra Pole Mokotowskie określono na 26 km/h i 25 km/h. Czas przejazdu wyniesie odpowiednio 7 i 15 minut. Ze Stegien do Centrum tramwaj ma jechać 21 minut. Na Spacerowej obsługę określono na poziomie 35 tramwajów w jedną stronę w godzinie szczytu (tramwaj co 1 min. 43 sek.), a w ciągu Belwederskiej i Sobieskiego – 27,5 kursu (średnio co 2 min. 11 sek.). Na odnogach w Gagarina i Św. Bonifacego przewidziano po 7,5 kursu w jedną stronę, co daje tramwaj średnio co 8 minut. Natomiast na ostatnim odcinku od Wilanowa Zachodniego do Św. Bonifacego tramwaje mają rozwijać prędkość komunikacyjną wynoszącą aż 30 km/h, czas przejazdu tego odcinka zajmie 9 minut, a do centrum – 28 minut. Założono obsługę na poziomie 20 kursów w jedną stronę w godzinie szczytu (co 3 minuty).
Odcinek E, mat. TWOstatnie zadanie dotyczy
dodatkowego zakończenia trasy na Muranowie (F). Powstać ma 0,5 km toru. Preferowany wariant to jednokierunkowa pętla poprowadzona ulicami Andersa – Międzyparkowa – Bonifraterska – Muranowska – Andersa z torem postojowym przed skrętem w ul. Międzyparkową. Pod koniec zeszłego roku TW złożyły wniosek o decyzję środowiskową.
Odcinek F, mat. TWTramwaje Warszawskie chcą skończyć koncepcję trasy do końca 2017 r. Przez cały kolejny rok miałyby trwać prace projektowe. Budowę poszczególnych odcinków przewidziano na lata 2019-21. Na razie nie jest jednak określony harmonogram realizacji odcinka A (sam tunel pod dworcem ma powstać w ramach
przebudowy stacji Warszawa Zachodnia). Jeszcze w tym kwartale mają ruszyć konsultacje społeczne. Na razie spółka uruchomiła specjalną stronę
tramwajdowilanowa.pl.