Tallin planuje dalszą modernizację niewielkiej sieci tramwajowej. Dzięki funduszom unijnym miasto chce dociągnąć również tramwaj do lotniska, co umożliwi w przyszłości połączenie z terminalem powstającej Rail Baltiki do Polski. – Inwestycja zwiększy konkurencyjność transportu publicznego i tym samym zmniejszy ruch samochodowy. W rezultacie szacujemy, że liczba pasażerów na przedłużonej czwórce wzrośnie o 13% – mówi Andreas Harjo, szef departamentu transportu w Urzędzie Miasta w Tallinie.
Tallin jest jedynym estońskim miastem z komunikacją tramwajową. Obecna sieć składa się z dwóch krzyżujących się tras o łącznej długości 16,5 km, obsługiwanych przez cztery linie. Występuje tutaj nietypowy rozstaw torów 1067 mm. Od 2013 r. komunikacja miejska jest bezpłatna dla mieszkańców Tallina.
Sieć tramwajowa osiągnęła swój obecny kształt w 1990 r. W ostatnich latach infrastruktura była intensywnie modernizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. Projekt kosztował 24,5 mln euro, z czego 5,1 mln euro to wkład własny Tallina. – Odnowa torów była warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia eksploatacji nowych tramwajów. Zgodnie z porozumieniem dotyczącym prawa do emisji CO2, zawartego między Estonią i Hiszpanią, Tallin pozyskał 20 tramwajów CAF Urbos – mówi Andreas Harjo, szef departamentu transportu w tallińskim Urzędzie Miasta. Koszt zakupu jednego tramwaju to 2,5 mln euro.
Do niedawna flota tamtejszego przewoźnika składa się głównie z tramwajów Tatra KT4. Pomiędzy 2001 a 2007 r. dwanaście pojazdów tego typu zostało zmodernizowanych ze wstawieniem niskopodłogowego członu. Pojazdy hiszpańskiego producenta, w ruchu od 31 marca 2015 r., są pierwszymi nowoczesnymi tramwajami w Tallinie.
fot. Dmitry G, domena publiczna
W tym roku Tallin planuje przebudować trasę z centrum do Kopli (za 3,3 mln euro), a także wybudować 2-kilometrowe połączenie do lotniska jako przedłużenie linii nr 4. TW ramach inwestycji powstaną dwa przystanki oraz tunel pod torami kolejowymi w rejonie dworca Ülemiste.
– Celem tej inwestycji jest stworzenie zrównoważonego połączenia z tallińskim lotniskiem i tym samym stworzenie możliwości połączenia terminala przyszłej Rail Baltiki – mówi Harjo. Powstające międzynarodowe połączenie kolejowe będzie korzystać właśnie ze wspomnianego dworca Ülemiste. – To zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu publicznego, a tym samym wpłynie na zmniejszenie ruchu samochodowego. W rezultacie liczba pasażerów korzystających z linii nr 4 wzrośnie w 2018 r. o 13% w porównaniu do 2013 r. – wskazuje Andreas Harjo.
Tallin prowadzi już przetarg na budowę nowej trasy. Ponadto, w budżecie na 2016 r. zapisano 1,6 mln euro na przebudowę tramwajów.
fot. Dmitry G, domena publiczna