MPK w Poznaniu rozstrzygnęło przetarg na dostawę 50 tramwajów, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych, z minimum 60% niskiej podłogi. Zamówienia udzielono firmie Modertrans, która niecałym punktem procentowym pokonała najtańszą ofertę Pesy. Do miasta trafią w pełni niskopodłogowe Gammy.
Przedmiotem postępowania, prowadzonego przez MPK Poznań, jest dostawa wraz z serwisem gwarancyjnym 30 sztuk tramwajów jednokierunkowych i 20 sztuk tramwajów dwukierunkowych, niskopodłogowych, wieloczłonowych o długości od 30,50 do 32,50 m i szerokości 2,40 m, napędzanych silnikami prądu przemiennego. Pojazdy muszą posiadać minimum 60% niskiej podłogi. Więcej o specyfikacji pisaliśmy
tutaj.
W postępowaniu wpłynęły
trzy oferty – od Pesy, Modertransu i konsorcjum Solaris i Stadler na kwoty od 387 mln zł brutto do 462 mln zł, z czego najtańszą złożył bydgoski producent. MPK poinformowało właśnie o rozstrzygnięciu przetargu. Zamówienia udzielono firmie Modertrans, spółce-córce poznańskiego przewoźnika. O wyborze zadecydowały kryteria ceny (80%), udziału niskiej podłogi (7%), pojemności tramwaju (3%), maksymalnego nacisk na oś (3%), rozwiązań technicznych układu hamulców mechanicznych (3%), szerokości przejścia wewnątrz pojazdu (2%), warunków wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej (w tym naprawy powypadkowe) (2%).
Modertrans ten otrzymał łącznie 96,49 punktów, pokonując niecałym jednym punktem ofertę bydgoskiego konkurenta. Choć tramwaje zaoferowane przez poznańską spółkę były droższe, okazały się lepsze pod względem kryteriów techniczno-funkcjonalnych, stanowiących łącznie 20% kryteriów oceny. Modertrans otrzymał więcej punktów pod względem pojemności tramwaju, maksymalnego nacisku na oś, rozwiązań technicznych układu hamulców mechanicznych oraz szerokości przejścia wewnątrz pojazdu. Pesa okazała się natomiast lepsza w kryterium warunków wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej (w tym naprawy powypadkowe). Gdyby o wyborze miały decydować wyłącznie pozacenowe kryteria, zwyciężyłoby konsorcjum Solarisa i Stadlera (choć z pojazdem tylko częściowo niskopodłogowym), które złożyło ofertę nieco lepszą od Modertransu.
Niedawno firma Modertrans
zaprezentowała pierwszy w swojej ofercie w pełni niskopodłogowy, 32-metrowy tramwaj z rodziny Gama. Pojazd może zabrać 244 pasażerów, w tym 63 na stałych miejscach siedzących oraz trzech rozkładanych fotelach. W poznańskim przetargu dostawca zaoferował właśnie w całości niskopodłogowe tramwaje. Producent zaproponował tramwaj jednokierunkowy w cenie 7,7 mln zł brutto, a dwukierunkowy w cenie 8,0 mln zł brutto, a łączna cena oferty to ok. 397 mln zł brutto.
Zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie 30 miesięcy, czyli 2,5 lat, od daty zawarcia umowy.