Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych w lutym wyraźnie nabrały tempa prace przy budowie infrastruktury nowej linii tramwajowej w Toruniu, komunikującej rejon miasteczka studenckiego i położoną na wschodnim skraju miasta dzielnicę Bielany z centrum oraz Rubinkowem. Tym samym wygląda na to, iż zagrożenie dotyczące opóźnienia terminu oddania trasy do użytku zostało zażegnane. Zakładając sprawne przeprowadzenie pozostałej części robót, a następnie odbiorów technicznych, pierwsze składy w kierunku kampusu UMK pojadą latem br.
Przypomnijmy, iż prowadzona od wiosny zeszłego roku inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Całościowo projekt pn. „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, którego łączny koszt wynosi 47,3 mln zł, to kluczowe przedsięwzięcie, otwierające drogę do poprawy konkurencyjności systemu transportu zbiorowego w mieście.
Zasadniczy element realizowanej inwestycji stanowi budowa nowego blisko 3-kilometrowego odcinka linii tramwajowej, prowadzącej do miasteczka uniwersyteckiego UMK. Trasa będzie przebiegać ulicami Sienkiewicza, Gagarina i Szosą Okrężną. W ramach realizacji przedsięwzięcia od wielu miesięcy prowadzone są również prace przy budowie węzła przesiadkowego w alei Solidarności. Trzecia część projektu to – przeprowadzona w dużej dla potrzeb nowej trasy – gruntowna przebudowa pętli tramwajowej Olimpijska, usytuowanej na wschodnim skraju miasta.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowejZaplanowane zostały już zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, które mają obowiązywać przez okres najbliższych 2 miesięcy. Jak bowiem poinformował w zeszłym tygodniu organizator publicznego transportu zbiorowego na obszarze Torunia, wykonawca inwestycji – firma Budimex – rozpocznie w bieżącym tygodniu budowę elementów infrastruktury w ramach połączenia torowego na placu NOT.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac budowlanych przy budowie węzła przesiadkowego w alei Solidarności, wstrzymany zostanie ruch tramwajów linii nr 2 i 4 (w obu kierunkach) na odcinku od ul. Uniwersyteckiej do ul. Sienkiewicza. Zmianie ulegnie rozkład jazdy tramwajów linii nr 1 (będzie on dostosowany do odjazdów linii nr 3 i 4 na pokrywającym się odcinku), tak by zmniejszyć niedogodności, dotykające mieszkańców dojeżdzających codziennie do pracy, jak również usprawnić skomunikowanie studentom, korzystającym z miejskiej komunikacji w drodze na zajęcia.
W najbliższych miesiącach na trasie od Elany/Wschodniej do Motoareny przez Uniwersytecką, plac Teatralny, plac Rapackiego, Bydgoską i Sienkiewicza kursować zatem będą tramwaje linii nr 3 (linia całodzienna) oraz linii nr 4. Planowane przywrócenie starego układu tras, poprzez wznowienie kursowania tramwajów na wyłączanym z ruchu odcinku, ma nastąpić pod koniec kwietnia br.
MZK melduje ukończenie 3/4 prac inwestycyjnychMiejski Zakład Komunikacji w Toruniu określił kilka dni temu aktualne średnie zaawansowanie rzeczowe (w odniesieniu do całości realizowanej inwestycji) na poziomie 75 procent. Podkreślono przy tym, iż dobiegła końca przebudowa wszystkich ważniejszych „kolizji” blokujących prace torowe (pozostał jedynie wodociąg w rejonie placu NOT). Ponadto zostało już przeprowadzone wzmacnienie kanału ogólnospławnego o długości ok. 400 m w rejonie ul. Sienkiewicza.
Zakończono także realizację wszystkich czynności, należących do zadania nr 3 (w ramach inwestycji), którego istotą było wybudowanie torów odstawczych przy pętli Olimpijska. Co ważne, uzyskano już również decyzję Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego na ich użytkowanie.
Prace na placu NOT, fot. ML
Odnośnie fundamentalnej części projektu (budowy 3-kilometrowego odcinka linii tramwajowej wraz z sześcioma, znajdującymi się wzdłuż niej przystankami) MZK w Toruniu poinformował, iż wzdłuż ul. Sienkiewicza trwają aktualnie prace związane z wykonaniem nawierzchni chodników i przygotowania do układania warstw bitumicznych w jezdni. Tory już zostały ułożone, zaś do wykonania pozostało jedynie ich włączenie w ulice Bema i Broniewskiego. Niezbędne roboty z tym związane planowane są w pierwszej połowie kwietnia. Wzdłuż ul. Gagarina, gdzie przebiega znaczna część nowej linii tramwajowej, zaawansowanie prac sięga 60 proc.
Obecnie są zaś wykonywane następujące prace:
- montaż szyn i wykonanie belek wzdłużnych w rejonie pl. Frelichowskiego; połączenie odcinka torów na ul. Gagarina z torowiskiem, położonym w ul. Sienkiewicza ma nastąpić do końca lutego; sam pl. Frelichowskiego jest natomiast przygotowywany do robót bitumicznych.
- odcinek od rektoratu UMK w kierunku Szosy Okrężnej jest w trakcie budowy, zakończenie robót torowych zaplanowano na koniec marca.
- ponadto w ostatnich dniach przeprowadzane były zasypki gotowych belek torowiska wzdłuż Szosy Okrężnej.
Aleja Solidarności – wraz z wiosną w nowej odsłonieW ramach zadania nr 2, którego zasadniczym celem jest powiązanie linii tramwajowej do UMK (na Osiedle Bielany) z Osiedlem Na Skarpie (co nastąpi poprzez skrosowanie linii tramwajowej w alei Solidarności), prace są zaawansowane w przeszło 70 proc. W toku jest m.in. budowa sygnalizacji świetlnej na placu Teatralnym, w sąsiedztwie Urzędu Marszałkowskiego. Od połowy stycznia trwa przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z placem NOT. Cały czas trwają związane z tym roboty na samym placu (pod część drogową i torową są wykonywane podbudowy). W najbliższych dniach nastąpi zaś wspomniane wyżej wyłączenie ruchu tramwajowego, po to by umożliwić wykonawcy rozebranie torowiska w tym miejscu oraz wykonanie włączenia torów w al. Solidarności.
Przestrzeń, w obrębie której zlokalizowany będzie kluczowy węzeł przesiadkowy, służący pasażerom publicznej komunikacji zbiorowej, zaczyna powoli przypominać tę, przedstawioną na zaprezentowanej blisko 2 lata temu przez Urząd Miejski w Toruniu wizualizacji. Wraz z nadchodzącą wiosną mieszkańcy Torunia, po latach oczekiwań, ujrzą wreszcie w alei Solidarności tory tramwajowe, zmodernizowaną nawierzchnię jezdni, nowe wiaty przystankowe (tramwajowe i autobusowe), biletomaty, ławki, a także elektroniczne tablice wyświetlające czas przyjazdu wozów MZK. Jednakże to zaledwie fragment „nowego obrazu” tej centralnej części miasta. Diametralnemu przeobrażeniu ulegnie bowiem również otoczenie Al. Solidarności i pobliskiego Muzeum Etnograficznego.
Reasumując, budowa nowej linii tramwajowej w Toruniu postępuje w dynamicznym tempie, dzięki czemu jej ukończenie w I połowie bieżącego jest bardzo realne. Wraz z uruchomieniem przewozów po torach prowadzących na Bielany poprawi się dostępność komunikacyjna północno-zachodniej części miasta. Natomiast poprzez zintegrowanie tutejszego systemu zbiorowego w alei Solidarności nastąpi trwała poprawa konkurencyjności usług, wspierająca spełnianie kluczowych celów wynikających z treści planu transportowego Torunia (na lata 2013-2025), za jakie uznano: „zapewnienie funkcjonowania transportu zbiorowego według zasad zrównoważonego rozwoju transportu” oraz „dążenie do zapewnienia udziału transportu zbiorowego w przewozach mieszkańców Torunia, na poziomie nie mniejszym niż 30%”.