W dniu wczorajszym (24 czerwca) odbyło się w Toruniu uroczyste otwarcie nowej linii tramwajowej do miasteczka uniwersyteckiego oraz na dzielnicę Bielany. Tuż po godzinie dwunastej, bezpośrednio po okolicznościowym przemówieniu prezydenta miasta, dokonano symbolicznego przecięcia wstęgi i zaraz po tym w swą pierwszą podróż wyruszył pełen pasażerów, zmodernizowany skład dwuwagonowy Konstal 805Na ND.
Od dziś (25 czerwca) natomiast po torach nowej linii uruchomiono regularne przewozy pasażerskie. W rezultacie linia tramwajowa nr 1 kursować będzie na trasie Olimpijska – Konstytucji 3 Maja – Szosa Lubicka – Warszawska – al. Solidarności – Kraszewskiego – Bema – Sienkiewicza – Gagarina – Uniwersytet z częstotliwością co 12 minut. Jak poinformowano na oficjalnej stronie toruńskiego Urzędu Miasta, tramwaje wykonywać będą dziennie 87 kursów.
Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, podprojekt III „Budowa linii tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”. Budowa torowiska na Bielany została podzielona na trzy zadnia:
- budowa linii tramwajowej do UMK (nowa linia biegnie od skrzyżowania ulic Bema/Sienkiewicza/Broniewskiego przez ulice: Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do nowej pętli Bielany, gdzie powstał węzeł integrujący ruch tramwajowy z autobusowym);
- budowa węzła przesiadkowego w Alei Solidarności w centrum Torunia, docelowo najważniejszego w mieście, który zapewni integrację linii tramwajowych (wschód – zachód) i autobusowych (północ południe) – [w efekcie powstało też kluczowe powiązanie nowej linii na osiedle Bielany z linią na osiedla Rubinkowo i Na Skarpie];
- modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb nowej trasy tramwajowej (budowa trzech torów odstawczych).
fot. ML
Łącznie w ramach inwestycji Budimex wybudował 5,1 tys. metrów pojedynczego toru, 31 rozjazdów tramwajowych i 19 platform przystankowych z wiatami. Ponadto inwestycja objęła gruntowną przebudowę ulic i placów, przez które przebiega linia tramwajowa oraz przebudowę i modernizację stacji prostownikowej „Zachodnia” przy ul. Broniewskiego. Przypomnijmy, że umowa na projekt i budowę linii tramwajowej do UMK, o wartości 42,6 mln zł netto (przeszło 50 mln brutto), została podpisana 29 grudnia 2010, zaś inwestorem był Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. Prace budowlane rozpoczęto wiosną ubiegłego roku i trwały niewiele ponad rok.
Nie tylko nowa linia
Warto zauważyć, iż częścią „toruńskiego projektu tramwajowego” jest także modernizacja 18 wagonów tramwajowych, która dobiega już końca. Przedsięwzięcie zakłada również przebudowę jezdni i przystanków oraz przeprogramowanie i modernizację sygnalizacji świetlnej, co pozwoli na skrócenie czasu jazdy tramwajów. Na toruńskich przystankach tramwajowych już pół roku temu pojawiły się pierwsze elektroniczne tablice informacyjne. Wartość całego projektu to ponad 86 milionów złotych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego stanowiło blisko połowę tej kwoty, bo przeszło 42 mln zł.
fot. MLCo więcej, w ramach projektu BiT City władze Torunia zakupiły też kilkanaście nowoczesnych tramwajów, które od września dostarczać będzie partiami bydgoska Pesa. Toruński projekt tramwajowy jest zatem komplementarny z projektem partnerskim współrealizowanym przez Gminę Miasta Toruń w latach 2009-2014 pn.: „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City oraz integracja systemów transportu miejskiego”. Całościowo realizacja obu projektów ma na celu wyraźną poprawę pozycji konkurencyjnej komunikacji tramwajowej względem autobusów i transportu indywidualnego.
Z Centrum i dzielnic wschodnich tramwajem na Uniwersytet– Tutaj w alei Solidarności, w samym centrum Torunia, w miejscu które będzie obsługiwało komunikacją publiczną zespół staromiejski, a także będzie służyło tysiącom pasażerów, którzy będą przesiadali się z autobusów na tramwaje, czy też odwrotnie. To jeden z bardzo istotnych elementów tej części projektu, nazywanego „projektem tramwajowym”, który był przez nas organizowany przez kilka ostatnich lat. Ta platforma przesiadkowa w Alei Solidarności pokazuje także nam wszystkim nowoczesność rozwiązań zastosowanych w tym projekcie, które nie odbiegają od rozwiązań stosowanych w innych, większych polskich miastach, czy też w miastach Europy Zachodniej. To bardzo cieszy nas wszystkich – powiedział podczas wystąpienia z okazji uroczystego otwarcia nowej linii prezydent Torunia, Michał Zaleski.
fot. ML
W tym miejscu, w al. Solidarności, powstało 285 metrów pojedynczego toru, zaś odcinek łączący ul. Broniewskiego z miasteczkiem uniwersyteckim to 1907 metrów dwutorowej linii, docierającej w okolice Collegium Humanisticum, do pętli tramwajowo-autobusowej Uniwersytet.
– Fakt, iż tramwaj dotarł nareszcie do miasteczka uniwersyteckiego z całą pewnością przyda temu środkowi komunikacji 'młodości', ponieważ dotychczas kojarzony był on tu w Toruniu raczej z osobami nieco starszymi, będącymi na emeryturze – dodał Zaleski. – Sądzimy, że teraz tramwaje powinny się wypełnić młodymi podróżnymi, ponieważ po pierwsze – jest to najbardziej wygodne skomunikowanie miasteczka uniwersyteckiego z centrum, a także z dzielnicami wschodnimi tj. Rubinkowo, czy Na Skarpie. Po drugie, jest to transport ze wszech miar sprawny i szybki, czyli nienarażony na oczekiwania w korkach, czy też inne obciążenia ruchu drogowego, powodowane m.in. różnymi nieprzewidzianymi zdarzeniami, mającymi miejsce na ulicach naszego miasta – mówi prezydent.
fot. ML