Prężnie budujące się nowe osiedle mieszkaniowe JAR wymaga od miasta odpowiedniego skomunikowania. Toruń postanowił, przy współudziale środków unijnych, doprowadzić do osiedla linię tramwajową. Po zakończonych już konsultacjach społecznych wybrano wreszcie wariant preferowany przebiegu tramwaju. Przed miastem teraz opracowanie decyzji środowiskowej.
Osiedle JAR to ponad 400 ha obszaru, który od kilku lat zapełnia się zabudową jedno- i wielorodzinną. Urzędnicy przewidują, że w przyszłości w tej części Torunia zamieszka ponad 20 tys. ludzi. Nic dziwnego, że już teraz miasto myśli o zapewnieniu sprawnego skomunikowania z centrum.
Przygotowane dla Torunia studium wykonalności inwestycji pozwoliło opracować cztery warianty proponowanego przebiegu linii tramwajowej w mieście. Tylko jeden z nich różnił się innym przebiegiem po ulicach Torunia. Resztę różniły wyłącznie usytuowania torów i przystanków lub rozwiązania techniczne.
Którędy pojedzie?Wybrany wariant zakłada, że tramwaje zaczną swoją podróż z placu NOT. Następnie linia tramwajowa biec będzie w kierunku północnym Szosą Chełmińską. Do skrzyżowania z ul. Dekerta torowisko biegłoby jako wspólne z jezdnią. Następnie aż do skrzyżowania z ul. Długą torowisko zostałoby poprowadzone w pasie dzielącym nową jezdnię wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręciłoby w kierunku wschodnim i biegłoby ulicą Długą. Urzędnicy przewidują tutaj możliwość ruchu autobusowego po pasie torowiska w obrębie przystanków wiedeńskich.
Następnie projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wydzielony oznakowaniem poziomym pas w jezdni. Po 200 metrach od Ronda Czadcy torowisko biegnące w ciągu ul. Legionów przechodzi na wschodnią stronę ulicy i biegnie dalej już jako wydzielone. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano w tym wariancie dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego.
Dalej torowisko skręca w ul. Polną i biegnie ul. Ugory i ul. Watzenrodego do pętli tramwajowej na ul. Heweliusza na osiedlu JAR. – Generalnie nie spotkaliśmy się żadnymi głosami sprzeciwu, wręcz przeciwnie, jest pełna akceptacja ze strony mieszkańców – mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej w Toruniu. – Wybrano wariant czwarty, który naszym zdaniem jest najmniej inwazyjny i zarazem najbardziej bezpieczny, bo zawiera w sobie wyniesione przystanki wiedeńskie. Dodatkowo przewiduje on też łączenie na niektórych odcinkach przystanków tramwajowo-autobusowych – wylicza.
Proponowana trasa do osiedla JAR zaznaczona kolorem niebieskim (wariantowe przebiegi), mat. UM Toruń
Toruń mocno tramwajowyW sumie, z zależności od wariantu, może powstać od 7,5 do 9 km nowych torowisk. A dlaczego tramwaje, a nie autobusy? – Nic innego nie ma tak bardzo charakteru miastotwórczego jak właśnie tramwaj. Dlatego tam, gdzie dociera miasto, a przynajmniej w takim wydaniu w jakim dociera właśnie teraz do JAR-u, tam również naturalną konsekwencją jest, że dotrze tam też tramwaj – mówi Kowalek. – Tego rodzaju trasy buduje się właśnie po to, żeby były kręgosłupem transportu publicznego w mieście – dodaje.
Ponadto w planach jest także inna nowa linia, która ma połączyć dwie już istniejące trasy tramwajowe we wschodniej części miasta, w obrębie Rubinkowa, zastępując niejako wcześniej skasowaną trasę na ulicy Wschodniej. Tutaj przygotowano trzy warianty, jednak nadal nie wybrano jeszcze wariantu preferowanego. – Obecnie jesteśmy na etapie przygotowania się do II etapu konsultacji społecznych, dotyczącego rozwoju sieci tramwajowej we wschodniej części Torunia – mówi Magdalena Dębczyńska-Wróblewska z biura prasowego Torunia.
Po studium wykonalności i wyborze preferowanego wariantu przez Toruń, miasto będzie musiało teraz zlecić opracowanie decyzji środowiskowej. Dopiero potem nastąpią prace związane z projektem budowalnym i staraniem się o dofinasowanie unijne. W planach jest także zakup 25 nowych składów, z czego 6 miałoby obsługiwać linię do JAR-u.
Propozycje przebiegu nowych tras we wschodniej części Torunia opisane jako zadanie 2, mat. UM Toruń