Toruń planuje właśnie budowę kolejnego łącznika tramwajowego między dwiema głównymi trasami średnicowymi ze wschodu na zachód. Tramwaje miałyby jeździć 350-metrowym odcinkiem al. Jana Pawła II między placem Artylerii Polskiej i placem Niepodległości. Przedsięwzięcie wchodzi w skład większej inwestycji, zakładającej modernizację linii tramwajowej, budowę pasa tramwajowo-autobusowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z przebudową układu drogowego, a także budowy węzła tramwajowo-autobusowego w al. Jana Pawła II.
Projektanci przedłożyli trzy warianty koncepcji przedprojektowych. Różnią się one usytuowaniem i rozmiarem torowiska. W pierwszej propozycji torowisko od placu Niepodległości byłoby poprowadzone w pasie dzielącym jezdnie. Dalej, w przekroju jednotorowym, przechodziłoby przed Wałami Sikorskiego na wschodnią stronę jezdni, łącząc się z istniejącą trasą tramwajową w ciągu al. Jana Pawła II i Wałów Sikorskiego, która również przerzucona byłaby na wschodnią stronę. Na pl. Rapackim przewidziano rozjazdy w kierunku mostu Piłsudskiego. Dalej trasa prowadziłaby po środku ulicy Chopina, rozbudowanej do dwóch jezdni na odcinku od al. Jana Pawła II do al. 500-lecia Torunia.
W wariancie drugim usytuowanie torowiska jest identyczne, tylko różni się ono rozmiarem. Na całości trasy przewidziano dwa tory. Ponadto wydzielono dodatkowy tor do skrętu z Kraszewskiego w al. Jana Pawła II. Ponadto ulica Chopina pozostaje jednojezdniowa, a torowisko poprowadzone jest po północnej stronie, czyli tak jak obecnie.
Wariant trzeci zakłada budowę dwutorowej trasy tramwajowej w całości w pasie dzielącym al. Jana Pawła II na odcinku od placu Niepodległości do placu Rapackiego. Na odcinku od Wałów Sikorskiego do Chopina przewidziano wspólny pas autobusowo-tramwajowym. W tym wariancie Chopina również pozostaje jednojezdniowa, nie ma też rozjazdów w kierunku mostu.
Na odległości blisko 600 metrów będzie to trzeci łącznik tramwajowy. Najbardziej na wschód wysunięty jest łącznik przez Uniwersytecką, obecnie nieużytkowany. Następny, nowo wybudowany, znajduje się w al. Solidarności, gdzie zrealizowano też wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Czy w tej sytuacji budowa trzeciego łącznika w niewielkiej odległości jest zasadna? Magistrat przekonuje, że tak. – Umożliwi on wykorzystanie wszystkich relacji i jest powiązany z budową linii tramwajowej na północ Torunia do osiedla Jar. Dzięki łącznikowi będzie można powiązać liniami tramwajowymi osiedle JAR z osiedlami na zachodzi i wschodzie miasta. Istniejący łącznik w ulicy Uniwersyteckiej takiej pełnej możliwości nie daje – informuje Anna Kulbicka-Tondel, przecznik prasowy prezydenta Torunia. Wydaje się jednak, że taką rolę mogłoby spełniać istniejące torowisko w ciągu al. Solidarności, wszak trasę do osiedla JAR planowano właśnie na jej przedłużeniu, wzdłuż Szosy Chełmińskiej.
Jak informuje magistrat, planowany okres realizacji inwestycji to marzec 2018 r. – grudzień 2019 r. Przy okazji inwestycji pojawiają się pytania o odbudowę trasy tramwajowej na drugą stronę Wisły, przez most Piłsudskiego. – Rozwiązanie układu torowego nie wyklucza możliwości wyprowadzenia linii tramwajowej na drugą stronę Wisły w dalszej perspektywie czasowej – mówi Kulbicka-Tondel.
Wariant 1 Plac Niepodległości, mat. UM Toruń Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń Plac Rapackiego, mat. UM ToruńWariant 2 Plac Niepodległości, mat. UM Toruń Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń
Plac Rapackiego, mat. UM Toruń
Wariant 3
Plac Niepodległości, mat. UM Toruń Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń Plac Rapackiego, mat. UM Toruń