Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń z planem na kolejny łącznik tramwajowy. Trzeci w ciągu 600 m

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruń z planem na kolejny łącznik tramwajowy. Trzeci w ciągu 600 m
mat. UM Toruń
Toruń planuje właśnie budowę kolejnego łącznika tramwajowego między dwiema głównymi trasami średnicowymi ze wschodu na zachód. Tramwaje miałyby jeździć 350-metrowym odcinkiem al. Jana Pawła II między placem Artylerii Polskiej i placem Niepodległości. Przedsięwzięcie wchodzi w skład większej inwestycji, zakładającej modernizację linii tramwajowej, budowę pasa tramwajowo-autobusowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z przebudową układu drogowego, a także budowy węzła tramwajowo-autobusowego w al. Jana Pawła II.

Projektanci przedłożyli trzy warianty koncepcji przedprojektowych. Różnią się one usytuowaniem i rozmiarem torowiska. W pierwszej propozycji torowisko od placu Niepodległości byłoby poprowadzone w pasie dzielącym jezdnie. Dalej, w przekroju jednotorowym, przechodziłoby przed Wałami Sikorskiego na wschodnią stronę jezdni, łącząc się z istniejącą trasą tramwajową w ciągu al. Jana Pawła II i Wałów Sikorskiego, która również przerzucona byłaby na wschodnią stronę. Na pl. Rapackim przewidziano rozjazdy w kierunku mostu Piłsudskiego. Dalej trasa prowadziłaby po środku ulicy Chopina, rozbudowanej do dwóch jezdni na odcinku od al. Jana Pawła II do al. 500-lecia Torunia.

W wariancie drugim usytuowanie torowiska jest identyczne, tylko różni się ono rozmiarem. Na całości trasy przewidziano dwa tory. Ponadto wydzielono dodatkowy tor do skrętu z Kraszewskiego w al. Jana Pawła II. Ponadto ulica Chopina pozostaje jednojezdniowa, a torowisko poprowadzone jest po północnej stronie, czyli tak jak obecnie.

Wariant trzeci zakłada budowę dwutorowej trasy tramwajowej w całości w pasie dzielącym al. Jana Pawła II na odcinku od placu Niepodległości do placu Rapackiego. Na odcinku od Wałów Sikorskiego do Chopina przewidziano wspólny pas autobusowo-tramwajowym. W tym wariancie Chopina również pozostaje jednojezdniowa, nie ma też rozjazdów w kierunku mostu.

Na odległości blisko 600 metrów będzie to trzeci łącznik tramwajowy. Najbardziej na wschód wysunięty jest łącznik przez Uniwersytecką, obecnie nieużytkowany. Następny, nowo wybudowany, znajduje się w al. Solidarności, gdzie zrealizowano też wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Czy w tej sytuacji budowa trzeciego łącznika w niewielkiej odległości jest zasadna? Magistrat przekonuje, że tak. – Umożliwi on wykorzystanie wszystkich relacji i jest powiązany z budową linii tramwajowej na północ Torunia do osiedla Jar. Dzięki łącznikowi będzie można powiązać liniami tramwajowymi osiedle JAR z osiedlami na zachodzi i wschodzie miasta. Istniejący łącznik w ulicy Uniwersyteckiej takiej pełnej możliwości nie daje – informuje Anna Kulbicka-Tondel, przecznik prasowy prezydenta Torunia. Wydaje się jednak, że taką rolę mogłoby spełniać istniejące torowisko w ciągu al. Solidarności, wszak trasę do osiedla JAR planowano właśnie na jej przedłużeniu, wzdłuż Szosy Chełmińskiej.

Jak informuje magistrat, planowany okres realizacji inwestycji to marzec 2018 r. – grudzień 2019 r. Przy okazji inwestycji pojawiają się pytania o odbudowę trasy tramwajowej na drugą stronę Wisły, przez most Piłsudskiego. – Rozwiązanie układu torowego nie wyklucza możliwości wyprowadzenia linii tramwajowej na drugą stronę Wisły w dalszej perspektywie czasowej – mówi Kulbicka-Tondel.

Wariant 1

Plac Niepodległości, mat. UM Toruń


Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń


Plac Rapackiego, mat. UM Toruń

Wariant 2

Plac Niepodległości, mat. UM Toruń


Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń


Plac Rapackiego, mat. UM Toruń

Wariant 3

Plac Niepodległości, mat. UM Toruń



Plac Artylerii Polskiej, mat. UM Toruń


Plac Rapackiego, mat. UM Toruń
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Jakub Rösler 23 sierpnia 2023

Toruń planuje nowy układ linii. Tramwaje wciąż rzadko

Komunikacja

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Przestrzeń

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Toruń chwali się zmodernizowanym i zielonym torowiskiem

Komunikacja

Toruń: Tramwaje linii nr 2 i 4 wracają na stałe trasy

Przestrzeń

Zobacz również:

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Jakub Rösler 23 sierpnia 2023

Toruń planuje nowy układ linii. Tramwaje wciąż rzadko

Komunikacja

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Przestrzeń

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Toruń chwali się zmodernizowanym i zielonym torowiskiem

Komunikacja

Toruń: Tramwaje linii nr 2 i 4 wracają na stałe trasy

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5