Jedną z bolączek toruńskiej sieci tramwajowej jest zbyt mała pojemność starej zajezdni tramwajowej. Aż 70% wozów odstawianych jest na mieście, na pętlach. Dopiero teraz, w ramach kolejnej rozbudowy sieci, planowana jest budowa nowej zajezdni na 70 wozów.
Toruńska sieć tramwajowa jest wyjątkowa. Jej rozbudowie nie towarzyszyło powiększanie zaplecza, nie powstała żadna nowa zajezdnia. Już od lat siedemdziesiątych XX w. zabytkowy obiekt przy Sienkiewicza nie mieści wszystkich wozów. – Zajezdnia była budowana z myślą o obsłudze 25 wagonów, obecnie posiadamy łącznie 73 wagony liniowe, dwa wagony techniczne i wagon turystyczny – informuje Paweł Trawiński, kierownik działu marketingu w MZK Toruń.
Od lat w Toruniu praktykuje się odstawianie tramwajów na pętlach. W ostatnich latach w ramach projektu unijnego rozbudowano układ torowy na pętlach Olimpijska i Motoarena. Część torów ogrodzono, poprawiając tym samym warunki stacjonowania tramwajów. – Na pętlach odstawczych parkuje ok. 70% pojazdów tramwajowych (40% Motoarena, 30% Olimpijska), na terenie zajezdni tramwajowej parkuje 30% pojazdów tramwajowych – wylicza Trawiński. Wydzielone tory są dozorowane w nocy, ale i tak tramwaje odstawiane na mieście są narażone na wandalizm.
Na torach odstawczych wykonywane jest sprzątanie wagonów. Przeglądy odbywają się natomiast w zajezdni, co jest sporym wyzwaniem logistycznym na przewoźnika. – Rozkłady układane są przez organizatora. Pod uwagę są brane przede wszystkim kursy niskopodłogowych tramwajów, wczesne i późne kursy (parkowane w określonej części miasta). Parkowanie wynika z rozkładów jazdy. Przeglądy leżą po stronie operatora, dlatego też konieczne są podmiany wozów w ciągu dnia. Przegląd jest planowany dla wozu a nie dla „rozkładowej brygady” – wyjaśnia Paweł Trawiński.
W najbliższych latach Toruń planuje budowę nowej zajezdni. To część projektu związanego z rozbudową sieci tramwajowej, w ramach której mają powstać m.in. linia tramwajowa
do osiedla JAR, trasa
w rejonie Rubinkowa łącząca linię do Elany z linią do Olimpijskiej oraz łącznik torowy
w al. Jana Pawła II w centrum. – Projekt będzie realizowany w przypadku pozyskania dodatkowych środków z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Rozważanych było kilka wariantów umiejscowienia zajezdni tramwajowej. Każdy z wariantów przewiduje budowę zajezdni umożliwiającej obsługę 70 pociągów tramwajowych – zaznacza Trawiński.
Do tej pory rozważano cztery lokalizacje dla nowej zajezdni: w pobliżu pętli Elana przy ul. Skłodowskiej-Curie, przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Olsztyńskiej, na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego oraz dalej w kierunku Portu Drzewnego. W przypadku trzech ostatnich wariantów lokalizacji do połączenia nowej zajezdni tramwajowej z istniejącą siecią konieczne będzie wybudowanie nowych odcinków torowiska.