Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruniowi brakuje miejsca na tramwaje. Od lat siedemdziesiątych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruniowi brakuje miejsca na tramwaje. Od lat siedemdziesiątych
fot. Martyn Janduła
Jedną z bolączek toruńskiej sieci tramwajowej jest zbyt mała pojemność starej zajezdni tramwajowej. Aż 70% wozów odstawianych jest na mieście, na pętlach. Dopiero teraz, w ramach kolejnej rozbudowy sieci, planowana jest budowa nowej zajezdni na 70 wozów.

Toruńska sieć tramwajowa jest wyjątkowa. Jej rozbudowie nie towarzyszyło powiększanie zaplecza, nie powstała żadna nowa zajezdnia. Już od lat siedemdziesiątych XX w. zabytkowy obiekt przy Sienkiewicza nie mieści wszystkich wozów. – Zajezdnia była budowana z myślą o obsłudze 25 wagonów, obecnie posiadamy łącznie 73 wagony liniowe, dwa wagony techniczne i wagon turystyczny – informuje Paweł Trawiński, kierownik działu marketingu w MZK Toruń.

Od lat w Toruniu praktykuje się odstawianie tramwajów na pętlach. W ostatnich latach w ramach projektu unijnego rozbudowano układ torowy na pętlach Olimpijska i Motoarena. Część torów ogrodzono, poprawiając tym samym warunki stacjonowania tramwajów. – Na pętlach odstawczych parkuje ok. 70% pojazdów tramwajowych (40% Motoarena, 30% Olimpijska), na terenie zajezdni tramwajowej parkuje 30% pojazdów tramwajowych – wylicza Trawiński. Wydzielone tory są dozorowane w nocy, ale i tak tramwaje odstawiane na mieście są narażone na wandalizm.

Na torach odstawczych wykonywane jest sprzątanie wagonów. Przeglądy odbywają się natomiast w zajezdni, co jest sporym wyzwaniem logistycznym na przewoźnika. – Rozkłady układane są przez organizatora. Pod uwagę są brane przede wszystkim kursy niskopodłogowych tramwajów, wczesne i późne kursy (parkowane w określonej części miasta). Parkowanie wynika z rozkładów jazdy. Przeglądy leżą po stronie operatora, dlatego też konieczne są podmiany wozów w ciągu dnia. Przegląd jest planowany dla wozu a nie dla „rozkładowej brygady” – wyjaśnia Paweł Trawiński.

W najbliższych latach Toruń planuje budowę nowej zajezdni. To część projektu związanego z rozbudową sieci tramwajowej, w ramach której mają powstać m.in. linia tramwajowa do osiedla JAR, trasa w rejonie Rubinkowa łącząca linię do Elany z linią do Olimpijskiej oraz łącznik torowy w al. Jana Pawła II w centrum. – Projekt będzie realizowany w przypadku pozyskania dodatkowych środków z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Rozważanych było kilka wariantów umiejscowienia zajezdni tramwajowej. Każdy z wariantów przewiduje budowę zajezdni umożliwiającej obsługę 70 pociągów tramwajowych – zaznacza Trawiński.

Do tej pory rozważano cztery lokalizacje dla nowej zajezdni: w pobliżu pętli Elana przy ul. Skłodowskiej-Curie, przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Olsztyńskiej, na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego oraz dalej w kierunku Portu Drzewnego. W przypadku trzech ostatnich wariantów lokalizacji do połączenia nowej zajezdni tramwajowej z istniejącą siecią konieczne będzie wybudowanie nowych odcinków torowiska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Jakub Rösler 23 sierpnia 2023

Toruń planuje nowy układ linii. Tramwaje wciąż rzadko

Komunikacja

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Przestrzeń

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Toruń chwali się zmodernizowanym i zielonym torowiskiem

Komunikacja

Toruń: Tramwaje linii nr 2 i 4 wracają na stałe trasy

Przestrzeń

Zobacz również:

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Toruń pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Jakub Rösler 23 sierpnia 2023

Toruń planuje nowy układ linii. Tramwaje wciąż rzadko

Komunikacja

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Przestrzeń

Toruń: Coraz więcej zielonych torowisk

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Toruń chwali się zmodernizowanym i zielonym torowiskiem

Komunikacja

Toruń: Tramwaje linii nr 2 i 4 wracają na stałe trasy

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5