Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji ogromnej trasy z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Jednym z pierwszych odcinków, jaki ma powstać, jest ten na Mokotowie. Sporym wyzwaniem jest węzeł na tzw. placu Puławskim. Spółka rozpatruje teraz dwa warianty – naziemny bądź bezkolizyjny podziemny.
Tramwaje Warszawskie przygotowują teraz wielką inwestycję –
trasę z Woli przez Dworzec Zachodni, Ochotę i Mokotów do Wilanowa. Inwestycja podzielona jest na sześć etapów realizacyjnych, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Najszybciej – w latach 2019-2020 – powstać mają odcinki
Grójecka – Dw. Zachodni (B) oraz Puławska – Miasteczko Wilanów (D+E), których realizacja przewidziana jest na lata 2019-2020.
Cała trasa ma powstać natomiast do 2022 r.
Którędy przez MokotówSprecyzowano już przebieg tramwaju na Mokotowie. – Odrzucony ostatecznie został przebieg przez ul. Batorego. Analizowany jest wyłącznie przebieg zgodny z Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, czyli ulicami Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej (plus „odnogi” w ulicach Gagarina, św. Bonifacego i Branickiego). Taki jest przebieg zarówno wariantu inwestorskiego, jak i alternatywnego – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. W wariancie inwestorskim tramwaj dociera do Południowej Obwodnicy Warszawy. Wariant alternatywny przewiduje wcześniejsze zakończenie trasy – przy skrzyżowaniu z ul. Branickiego.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy powstaną wspomniane odnogi. – Chcemy uzyskać decyzję środowiskową dla kilku odnóg – albo do realizacji z trasą główną, albo w pewnym odstępie czasowym w zależności od możliwości finansowych miasta – mówi Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Strategii Rozwoju Systemu Tramwajowego w Tramwajach Warszawskich.
Przez plac Puławski górą albo dołemSporym wyzwaniem jest skrzyżowanie Rakowieckiej, Puławskiej i Goworka (tzw. Plac Puławski). Osie Rakowieckiej i Goworka nie pokrywają się, więc nowa linia tramwajowa będzie musiała na krótkim odcinku prowadzić ulicą Puławską. – W wariancie inwestorskim pomiędzy ulicami Rakowiecką i Goworka usytuowany zostanie węzeł torowy z trasą na ul. Puławskiej w postaci dwóch par torów (do skrętów i do jazdy na wprost). Planowany jest komplet relacji (część do użytku technicznego), zbiorcze przystanki na wylotach z węzła (analizy wykazały nikłe znaczenie przesiadek w tych relacjach, w których przystanki będą od siebie oddalone) – wyjaśnia Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Wariant inwestorski zawiera więc przejazd tramwaju w poziomie terenu. Przystanki miałyby znajdować się na wylotach węzła. – To powoduje, że przejazd tramwaju może nie być bardzo szybki, ale nie będzie z tym większego problemu. Zapewniony jest wspólny przystanek w kierunku Wilanowa dla tramwajów jadących ze Śródmieścia, jak i Pola Mokotowskiego – dodaje Madrjas.
Wariant alternatywny przewiduje bezkolizyjne rozwiązanie. – Powoduje to pewne komplikacje. Nie ma bezpośredniego połączenia z tramwajami północ – południe [jadących w ciągu Puławskiej – red.] w rejonie samego placu. Jest ono możliwe za pomocą dwutorowej łącznicy torowej w ciągu ul. Klonowej. Oznacza to, że ewentualny tramwaj z Wilanowa do centrum nie ma wspólnego przystanku z tramwajem jadącym w kierunku Dw. Zachodniego, a także wiąże się to ze skierowaniem ruchu tramwajowego na dość wąską ulicę Klonową. Zaletą jest jednak to, że nie wprowadzamy dodatkowego tramwaju na ten dość złożony węzeł drogowy i sprawny przejazd tramwaju – mówi Grzegorz Madrjas.
Dalej po środkuWbrew pojawiającym się obawom nachylenie trasy na dalszym odcinku wzdłuż Goworka i Spacerowej nie będzie problemem. – Maksymalny spadek trasy na ul. Goworka i Spacerowej to ok. 3,5 do 4%. Obecnie posiadany przez TW tabor przystosowany jest do pokonywania spadków większych (nawet pow. 5%) – mówi Michał Powałka.
Dalej, wzdłuż Belwederskiej i Sobieskiego torowisko będzie prowadzone w pasie dzielącym ulicy. – Aby zminimalizować zajętość terenu, na odcinku od ul. Spacerowej do ul. Sikorskiego torowiskiem prowadzony będzie ruch autobusów, co pozwoli na redukcję liczby pasów na jezdniach – dodaje Powałka. Wariant alternatywny zawiera wiadukt nad ul. Witosa i Sikorskiego.
Trasę ma obsługiwać tabor dwukierunkowy. – Na trasie zaplanowano terminale krańcowe (do zmiany kierunku jazdy przez wagony dwukierunkowe) na końcach trasy głównej i wszystkich odnóg (z wyjątkiem „odnogi” w ul. św. Bonifacego, gdzie przewidziane jest ulokowanie pętli klasycznej w połączeniu z pętlą autobusową w jej obecnej lokalizacji) – mówi Michał Powałka. Jak dodaje, zakładana jest możliwość budowania trasy i oddawania jej do użytku etapami, co byłoby możliwe dzięki montowaniu tymczasowych przejazdów międzytorowych (jak na Tarchominie).
Konsultacje w przyszłym rokuOdcinek na Mokotowie należy do jednego z najbardziej zaawansowanych pod względem przygotowań. – Złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, w tej chwili trwają poprawki raportu o oddziaływaniu na środowisko. Konsultacje (łącznie z innymi odcinkami) zostaną przeprowadzone wczesną wiosną 2017. Oznacza to, że jesienią 2017 powinna być gotowa koncepcja tego odcinka trasy – mówi Michał Powałka.