Tramwaje Warszawskie poinformowały o otrzymaniu decyzji środowiskowej dla planowanej trasy na Gocław. Jako najlepsze rozwiązanie wskazano wariant inwestorski z przebiegiem w ciągu Bora-Komorowskiego, w rezerwie pod al. Tysiąclecia i wzdłuż Kanału Wystawowego do al. Waszyngtona. Jednocześnie zagłębiona ma zostać Trasa Łazienkowska w miejscu przecięcia z projektowanym torowiskiem.
Tramwaje Warszawskie dysponują już decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy trasy tramwajowej od al. Waszyngtona do pętli Gocław, wydaną przez Biuro Ochrony Środowiska we współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska. Do realizacji wskazano wariant inwestorski, który też został uznany za najlepszy w trakcie
zakończonych konsultacji społecznych.
Zgodnie z decyzją tramwaje mają jechać od pętli Gocław wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego, następnie w rezerwie pod al. Tysiąclecia (przy os. Saska) i równolegle do Kanału Wystawowego, po jego wschodniej stronie, aż do al. Waszyngtona w rejonie istniejącego przystanku Park Skaryszewski. Zdecydowano, że w miejscu, w którym tramwaj będzie przecinać Trasę Łazienkowską ta zostanie przebudowa i będzie biegła teraz w zagłębieniu, na poziomie -1. Tramwaje Warszawskie zapewniają, że taki wariant zapewnia największą dostępność komunikacji, a jednocześnie jest najlepszym rozwiązaniem z zakresu urbanistyki terenów miejskich – pozwala na wytworzenie połączenia pieszo-rowerowego pomiędzy częściami Saskiej Kępy rozdzielonych Trasą Łazienkowską przy jednoczesnym ograniczeniu oddziaływania akustycznego związanego z ruchem samochodów.
Zgodnie z decyzją środowiskową Tramwaje Warszawskie wykonają nasadzenia drze i krzewów, a także zapewnią „ciągłość powiązań przyrodniczych, krajobrazowych, przestrzennych i funkcjonalnych w układzie miasta”. Wszędzie, gdzie będzie to tylko możliwe, pojawi się torowisko trawiaste. Wzdłuż trasy na odcinku przy Kanale Wystawowym przewidziano też park linearny.
Teraz spółka zapowiada prace nad koncepcją programowo-przestrzenną oraz architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania terenu wzdłuż trasy i Kanału Wystawowego. W III i IV kwartale tego roku planowane są działania konsultacyjno-partycypacyjne, które będą służyć zaprojektowaniu przestrzeni publicznej i otoczenia tramwaju.
Tramwaje Warszawskie przewidują realizację inwestycji w latach 2019-2021 po uzyskaniu dokumentacji projektowej. Proces budowlany potrwać ma dwa sezony budowlane. Szacunkowy koszt realizacji wybranego wariantu to 215,8 mln zł.
Jak informują TW, do obsługi nowej trasy tramwajowej zostaną skierowane dwie linie tramwajowe – jedna w ciąg Al. Jerozolimskich, druga w ciąg al. Zieleniecka – Targowa (każda co 4 min. w szczycie). Czas przejazdu z Gocławia do stacji metra Centrum wynieść ma 17,5 min. Planowana inwestycja obejmuje zakup 18 niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 metrów. Wejdzie on w skład
większego przetargu na dostawy 123 nowych pojazdów z opcją na 90 kolejnych wozów.
mat. TW