Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaj w Radomiu? Prestiż, ale i koszty
fot. Rafał Terkner. lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsul. Żeromskiego w Radomiu
Czy społeczny pomysł budowy tramwaju w Radomiu, niecieszący się poparciem władz miasta, jest zasadny? – Pod względem popytu na usługi komunikacji autobusowej zaproponowana trasa – co do zarysu – wydaje się racjonalna. Kwestia uruchomienia tramwaju powinna być poddana jednak wnikliwym analizom, dotyczącym kwestii popytu, ekonomiczno-finansowych i technicznych – komentuje Marcin Gromadzki, autor planu transportowego miasta.

Zgodnie z pomysłem Radomskiego Towarzystwa Naukowego miałaby powstać 8-kilometrowa linia tramwajowa, przebiegająca pomiędzy Michałowem i os. XV-lecia na północy a Ustroniem i Prędocinkiem na południu. Ku zaskoczeniu lokalnych władz lokalnych koncepcja została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, czyli umowy między samorządem szczebla wojewódzkiego a rządem, określającej priorytety inwestycyjne w perspektywie 2014-2020 do sfinansowania przez budżet centralny. Co o zasadności takiego projektu sądzi Marcin Gromadzki, twórca planu transportowego Radomia?

Marcin Gromadzki, Public Transport Consulting:

Jako miłośnik komunikacji miejskiej zawsze cieszę się, kiedy powstaje nowy odcinek trasy tramwajowej lub budowana jest nowa sieć. Z kolei jako projektant komunikacji miejskiej i praktyk, muszę przyznać, że trakcja elektryczna (tramwaj, trolejbus) zdecydowanie podnosi prestiż miasta, kształtując jego unikatowy wizerunek – zwłaszcza przy budowie nowej sieci od podstaw. Tramwaj pełni również określoną funkcję transportową w mieście – przy wydzielonych torowiskach i priorytecie w sygnalizacji świetlnej porusza się szybciej niż tkwiące w zatorach drogowych autobusy.

W Radomiu, szukając tras dla tramwaju, należałoby przeanalizować popyt na usługi komunikacji autobusowej. Najlepiej wykorzystane linie to 7 i 9, a zaproponowana przez RTN trasa stanowi pewną kombinację odcinków tras tych linii, a więc – co do zarysu – wydaje się racjonalna.

Kwestia uruchomienia tramwaju powinna być poddana wnikliwym analizom, dotyczącym kwestii popytu, ekonomiczno-finansowych i technicznych. Odpowiedź na pytanie, jakie kwoty miasto musiałoby ponieść na uruchomienie i późniejszą eksploatację komunikacji tramwajowej, jest w tym przypadku kluczowe dla dalszych rozważań. Jak dotąd, podobne ekspertyzy (studia wykonalności) kontraktowano w kraju za dość znaczące kwoty – przekraczające 2 mln zł.

Z pozycji autora skromnego dokumentu, nie jestem w stanie odpowiedzialnie ocenić całości korzyści i kosztów, które wiązałyby się z uruchomieniem tramwaju w Radomiu. Biorąc jednak pod uwagę gęstość zabudowy na przedstawionej trasie i brak rezerw terenowych pod torowiska, można zakładać, że koszty przedsięwzięcia byłyby wysokie – większe niż w Olsztynie (wartość projektu budowy trasy tramwajowej w tym mieście wynosi 105 mln euro, tj. ok. 426 mln zł, ale dofinansowanie unijne z programu PO RPW pokrywa 89 mln euro; z ogólnej kwoty 126 mln zł przeznaczono na zakup 15 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów).

W planie transportowym na najbliższe lata tramwaj w Radomiu nie mógł się znaleźć, gdyż jego uruchomienia nie przewidują żadne z obowiązujących dokumentów strategicznych. Ewentualne skorygowanie planu to jednak najmniejsza z barier, które należałoby przełamać, aby realizować przedsięwzięcie.

Wypowiedź pierwotnie publikowana w radomskim portalu informacyjnym cozadzien.pl
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Duże zmiany w inowrocławskiej komunikacji miejskiej

Mobilność

Duże zmiany w inowrocławskiej komunikacji miejskiej

inf. pras. MPK Inowrocław oprac. JR 19 kwietnia 2023

Kutno. 10 razy droższy prąd uziemi elektrobusy?

Komunikacja

Kutno. 10 razy droższy prąd uziemi elektrobusy?

Jakub Rösler 09 września 2022

Prezydent Radomia: Tramwaj dobrym pomysłem, ale nie stać nas

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Jakub Dybalski 19 listopada 2013

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Przestrzeń

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Jakub Dybalski 18 listopada 2013

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Duże zmiany w inowrocławskiej komunikacji miejskiej

Mobilność

Duże zmiany w inowrocławskiej komunikacji miejskiej

inf. pras. MPK Inowrocław oprac. JR 19 kwietnia 2023

Kutno. 10 razy droższy prąd uziemi elektrobusy?

Komunikacja

Kutno. 10 razy droższy prąd uziemi elektrobusy?

Jakub Rösler 09 września 2022

Prezydent Radomia: Tramwaj dobrym pomysłem, ale nie stać nas

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Prawo & Finanse

RTN: Dla prezydenta Radomia tramwaj to nic nowego

Jakub Dybalski 19 listopada 2013

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Przestrzeń

Tramwaj w Radomiu. Którędy ma prowadzić trasa?

Jakub Dybalski 18 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5