Tramwaj Warszawskie otrzymały decyzję środowiskową dla kolejnego z odcinków planowanej trasy tramwajowej łączącej Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Chodzi o torowisko łączące al. Niepodległości i Puławską z Dolnym Mokotowem i Miasteczkiem Wilanów. Spółka dysponuje więc decyzjami środowiskowymi dla dwóch najważniejszych odcinków, zgłoszonych do dofinansowania unijnego.
Biuro Ochrony Środowiska wydało 10 marca decyzję środowiskową dla odcinka trasy od al. Niepodległości do Wilanowa, wchodzącej w skład planowanej trasy, mającej połączyć Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Ten odcinek odcinek ma szansę zostać zrealizowany jako jeden z pierwszych – w tej chwili zakładane lata realizacji to 2019-2020.
Nowy odcinek trasy o długości 9,1 km rozpocznie się w rejonie stacji metra Pole Mokotowskie, gdzie będzie się łączyć z istniejącą trasą tramwajową w ciągu al. Niepodległości i Rakowieckiej. Dalej torowisko będzie przebiegać ulicą Rakowiecką do Puławskiej, a następnie Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Przewidziano też odnogi, do ewentualnej realizacji, w ulicach Gagarina, św. Bonifacego i Branickiego. Wszystko zależy od możliwości finansowych miasta. Po zrealizowaniu tych odnóg długość trasy wyniosłaby 11,6 km. Jak informują Tramwaje Warszawskie, przejazd z Wilanowa do pl. Unii Lubelskiej zajmie ok. 18 minut.
Torowisko w większości będzie trawiaste – z wyjątkiem ul. Belwederskiej oraz odcinka ul. Sobieskiego do Idzikowskiego, gdzie planowane jest wspólne torowisko tramwajowo-autobusowe. Sporym wyzwaniem będzie skrzyżowanie Rakowieckiej, Puławskiej i Goworka (tzw. Plac Puławski). Osie Rakowieckiej i Goworka nie pokrywają się, więc nowa linia tramwajowa będzie musiała na krótkim odcinku prowadzić ulicą Puławską. Wariant inwestorski zakłada naziemny węzeł, a alternatywny – bezkolizyjny przebieg, pod ziemią. Szczegółowo przebieg odcinka z Mokotowa do Wilanowa z odnogami opisywaliśmy
tutaj.
mat. TWJak pisaliśmy, trasa do Wilanowa
podzielona jest na sześć etapów, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Pierwszy odcinek wiedzie z
Woli do Dw. Zachodniego, z rozgałęzieniem obejmującym Krzyżanowskiego i Ordona (A). Kolejny odcinek, relatywnie krótki, łączy D
w. Zachodni z Grójecką (B). Dalszy odcinek przebiega
przez Pole Mokotowskie między Banacha a Rakowiecką (C). Najdłuższy odcinek połączy właśnie stację metra Pole Mokotowskie i Puławską z Wilanowem, z kilkoma odnogami (D+E). Ostatnie zadanie dotyczy
dodatkowego zakończenia trasy na Muranowie (F).
Najbardziej zaawansowane przygotowania prowadzone są właśnie na ochockim odcinku (odc. B), a także fragmencie trasy łączącej Puławską z Miasteczkiem Wilanów (D+E). Oba zostały zgłoszone do dofinansowania unijnego. Tramwaje Warszawskie otrzymały już pod koniec stycznia
decyzję środowiskową dla ochockiego odcinka do Dw. Zachodniego. Komplementarnym projektem jest
budowa nowej zajezdni na Annopolu na 150 wozów (również otrzymała decyzję środowiskową), a także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów, wchodzących w skład
wielkiego zamówienia na 213 pojazdów.