Największą inwestycją Tramwajów Warszawskich w tej perspektywie unijnej będzie budowa trasy tramwajowej z Dworca Zachodniego do Wilanowa z uwzględnieniem dostawy taboru i realizacji nowej zajezdni na Annopolu. Spółka nie zgłosiła jednak do dofinansowania odcinka po środku trasy, przez Pole Mokotowskie – czyli miejsce, które może generować najwięcej potencjalnych konfliktów. – Odcinek wymaga szczególnie szczegółowego zaprojektowania oraz przeprowadzenia dogłębnych konsultacji społecznych – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy łączącej Wolę, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. To ogromny projekt, który będzie realizowany w ramach czterech procedowanych równolegle odcinków: Kasprzaka – Dw. Zachodni (A), Dw. Zachodni – Grójecka (B), Grójecka – Rakowiecka (C) i Rakowiecka – Wilanów (D+E). – Wszystkie te odcinki objęte są z
amówieniem na koncepcję programowo-przestrzenną, dla wszystkich też będziemy uzyskiwać decyzje środowiskowe oraz wszystkie przewidziane są w projekcie naszego wieloletniego budżetu – informuje Michał Powałka, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Warszawskie.
Zajezdnia na 150 tramwajówElementem projektu jest
zakup 50 tramwajów przeznaczonych na zwiększenie pracy przewozowej. Będą to pojazdy dwukierunkowe – w Wilanowie i na Dworcu Zachodnim nie będzie bowiem w tym etapie pętli.
Aby cała rozbudowana sieć tramwajowa funkcjonowała sprawnie,
potrzebna jest też nowa zajezdnia. W projekcie przewidziano realizację takiego zaplecza na Annopolu. – Planowana pojemność zajezdni wyniesie ok. 150 tramwajów niskopodłogowych o długości do 33 m każdy – informuje Powałka.
mat. TWNajwiększymi i najważniejszymi obiektami będą hala postojowa w formie wiaty, która umożliwi garażowanie co najmniej 150 pojazdów oraz kompleksowy budynek obsługi technicznej mieszczący wewnątrz: halę obsługi technicznej, halę napraw, warsztaty i magazyny. Na terenie Zakładu przewidziano ponadto budynki podstacji trakcyjnej, pogotowia energetycznego ze stacją trafo oraz rejonowego pogotowia sieci trakcyjnej z wiatą garażową, a także garaże oraz wiaty garażowe m.in. dla wagonów technicznych (pługi) oraz wagonów powypadkowych, myjnie tramwajowe i stanowiska diagnostyczne.
Co z Polem MokotowskimDo dofinansowania unijnego zgłoszono projekt obejmujący budowę tras tramwajowych w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego (odc. B) oraz w ciągu ulic Rakowieckiej – Puławskiej – Goworka – Spacerowej – Belwederskiej – Sobieskiego – al. Rzeczpospolitej (odc. D+E) wraz z budową odpowiednich terminali czołowych. W zgłoszeniu znalazły się także zakup 50 tramwajów oraz budowa zajezdni Annopol. Łączna wartość tych zadań sięga 1 197 mln zł.
Pominięty został odcinek trasy przez Pole Mokotowskie, który połączyłby Ochotę z Mokotowem. – Wymaga on szczególnie szczegółowego zaprojektowania oraz przeprowadzenia dogłębnych konsultacji społecznych z uwagi na przebieg przez obrzeża rejonu Pola Mokotowskiego – wyjaśnia Michał Powałka. Dzięki wyłączeniu tego odcinka ewentualne protesty nie spowodują zablokowania całej inwestycji.
W podstawowy skład projektu, zgodnie zresztą ze wcześniejszymi deklaracjami, nie wchodzi odcinek z Ochoty na Wolę. – Jego realizacja jest silnie uzależniona od prac modernizacyjnych na sieci PKP oraz od uporządkowania „pokolejowych” terenów Odolan i Czystego – mówi Powałka.
– Rozwiązania techniczno-funkcjonalne trasy są projektowane w taki sposób, żeby możliwa była jej eksploatacja w dowolnym układzie oddanych odcinków, umożliwiając w pełni niezależne etapowanie – mówi Michał Powałka. Jak dodaje, nie oznacza to, że pominięte odcinki nie będą mogły dofinansowania uzyskać później.