Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu budowy trasy tramwajowej Służewiec – Dworzec Południowy. Realizacja trasy planowana jest do 2022 r.
Spółka Tramwaje Warszawskie poinformowała o podpisaniu umowy z konsorcjum firmy Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft oraz International Management Services na realizację studium nowej trasy tramwajowej łączącej Służewiec z Dworcem Południowym (stacją metra Wilanowska) wzdłuż al. Wilanowskiej. Koszt opracowania, które ma być gotowe w I kwartale 2018 r., to blisko 442 tys. zł brutto.
Zadaniem wykonawcy będzie sporządzenie wielokryterialnej analizy i zaproponowanie optymalnego przebiegu linii. W sumie analizie zostaną poddane cztery warianty trasy. Pierwszy to trasa tramwajowa wzdłuż al. Wilanowskiej między rondem Unii Europejskiej a Puławską (W1), drugi zakłada realizację trasy autobusowo-tramwajowej na tym odcinku (W2), do tego dochodzą dwa autorskie warianty według koncepcji wykonawcy (W3 i W4).
Wykonawca ma wskazać – po analizach i uzgodnieniu z Tramwajami Warszawskim – wariant rekomendowany oraz dwa warianty alternatywne. Będą one podstawą do dalszych prac koncepcyjnych i postępowania środowiskowego. Jak wskazują TW, warianty te – nazywane zbiorczo „wynikowymi” – mogą łączyć rozwiązania z różnych wariantów (W1-W4).
Dla tych wynikowych wariantów wykonawca opracuje opcję połączenia z węzłem na Dworcu Południowym na poziomie -1 oraz zbada zasadność rozwiązania węzła rondo Unii Europejskiej w poziomie -1. W tej kwestii projektanci są zobowiązani do współpracy z ZTM, który pracuje nad
koncepcją przebudowy węzła przy stacji metra Wilanowska. Ponadto konieczna będzie dodatkowa analiza w kwestii wydłużenia do połączenia z planowaną trasą tramwajową w ciągu ul. Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej.
Jak informują Tramwaje Warszawskie, w ramach podsumowania koncepcji budowy trasy wykonawca przedstawi także koncepcję rozbudowy infrastruktury torowej (w tym sposób połączenia nowej trasy z istniejącą infrastrukturą), lokalizacji i wyposażenia przystanków, rozwiązań w zakresie zasilania, sterowania ruchem, informacji pasażerskiej, korekt układu drogowego, układu linii tramwajowych, ocenę zapotrzebowania na tabor, oszacowanie kosztów inwestycyjnych, a także możliwości etapowania inwestycji.