Pod koniec zeszłego tygodnia w Bydgoszczy ruszył przetarg na osiemnaście nowych tramwajów – 15 długich i trzech krótkich – z dostawami rozpisanymi do końca września 2018 r. Teraz zamawiający opublikował specyfikację zamówienia. Kryterium unifikacji podzespołów, wynoszące 33% oceny oferty, stawia bydgoską Pesę, która jako jedyna dostarczyła do Bydgoszczy niskopodłogowe tramwaje, w pozycji faworyta.
Przedmiotem
ogłoszonego przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przetargu jest dostawa 18 sztuk (15 sztuk długich i 3 sztuk krótkich) nowych, wieloczłonowych i całkowicie niskopodłogowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi. Zamówienie powinno zostać zrealizowane najpóźniej do końca września 2018 r. Tramwaje krótkie powinny zostać dostarczone do końca października 2017 r., dostawę ośmiu długich tramwajów rozpisano na okres od 7 maja 2017 r. do 29 czerwca 2018 r., natomiast pozostałych siedmiu od 1 sierpnia 2018 r. do 30 września 2018 r.
Tramwaje różnych długościTramwaje mają być rzecz jasna dostosowane do rozstawu 1000 mm. Ich szerokość określono na 2,35-2,4 mm, a wysokość bez pantografu na 3,6 m. Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe – bez stopni, z dopuszczeniem łagodnych wzniosów. Jej wysokość nie może przekraczać 350 mm w strefie drzwi, 480 mm nad wózkami oraz 380 mm dla stref pozostałych. Maksymalne nachylenie podłogi może wynosić 9 stopni. Szerokość przejścia wewnątrz tramwaju nie może być mniejsza niż 600 mm.
Długość tramwaju długiego ma mieścić się w przedziale 29-31 m. Jego pojemność określono na minimum 200 pasażerów (przy 0,2 m2 na osobę stojącą), w tym minimum 48 na miejscach siedzących. Przewidziano jedno miejsce na wózek inwalidzki (na wysokości pierwszych drzwi dwuskrzydłowych) i dwa na dziecięce (pierwsze na wysokości pierwszych drzwi dwuskrzydłowych przy miejscu przewidzianym dla wózka inwalidzkiego i drugie na wysokości innych drzwi dwuskrzydłowych). W tramwaju długim przewidziano też min. cztery pary drzwi odskokowo-przesuwnych o szerokości co najmniej 1300 mm i dwie pary drzwi o szerokości co najmniej 650 mm. Natomiast długość tramwajów krótkich mieścić się ma w przedziale 19-21 m. Mają one przewieźć co najmniej 120 pasażerów, wliczając w to min. 29 na miejscach siedzących. Przewidziano jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na wózek dziecięcy.
Co w kabinie motorniczegoTramwaje mają być wyposażone w kasowniki, biletomaty, tablice elektroniczne, głośniki, monitoring, układy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, system liczenia pasażerów oraz przynajmniej jedno podwójne gniazdo USB. Przewidziano też ręcznie rozkładaną rampę przy pierwszych drzwiach dwuskrzydłowych. Okna przedziału pasażerskiego muszą być umieszczone w jednej linii, a otwierana część musi stanowić nie mniej niż 1/3 wysokości okna.
Jeżeli chodzi o parametry techniczne i eksploatacyjne, pojazdy mają mieć możliwość rozwijania prędkości sięgającej co najmniej 70 km/h, a ich przyspieszenie wynosić ma nie mniej niż 1,2 m/s2. Układ napędowy musi umożliwiać pokonywanie spadków o nachyleniu 5%. Maksymalny nacisk statyczny osi na tor przy dopuszczalnym napełnieniu określono na 100 kN.
Specyfikacja określa też wymagania względem kabiny motorniczego. Sterowanie drzwiami, zwrotnicami, wyborem kierunku jazdy, dzwonkiem, oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym tramwaju, lustrami bocznymi, wycieraczkami, spryskiwaczem, awaryjnym hamowaniem, aktywacją pulpitu tylnego musi być realizowane przełącznikami. Nie dopuszcza się sterowania za pomocą przycisków (wyświetlaczy) dotykowych. Producent musi przewidzieć miejsce na a także przewidzieć miejsce na dokumenty, rozkład jazdy, rzeczy osobiste motorniczego oraz zainstalować wieszak do ubrań, śmietniczkę, miejsce do wypełnienia karty drogowej (mały blat, który może być składany lub chowany).
Ważne kryterium unifikacjiTermin składania ofert mija 3 listopada. W przetargu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 10 nowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów i które posiadają środki bądź zdolność kredytową w wysokości co najmniej 80 mln zł. Zamawiający wymaga co najmniej dwóch par drzwi szerokich oraz dwóch par wąskich.
Zgodnie z nowymi przepisami cena stanowi tylko 60% kryterium wyboru. Ważne jest kryterium unifikacji podzespołów ze stosowanymi w niskopodłogowych tramwajach wdrożonych do ruchu w Bydgoszczy w 2015 roku (33%). Dodatkowe punkty można otrzymać w przypadku deklaracji unifikacji silników tradycyjnych (7%), przekładni (7%), przetwornic (7%), obręczy kół (12%). Jedynie bydgoska Pesa dostarczała niskopodłogowe tramwaje, co stawia ją w roli faworyta pod względem tego kryterium. Pozostałe punkty można otrzymać za serwis (7%) – czas reakcji i usunięcia usterki.