Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje nocne w Częstochowie zostają

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaje nocne w Częstochowie zostają
fot. Dominik Wójciktramwaj w Częstochowie
Znane są wyniki uproszczonych konsultacji zorganizowanych przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie w sprawie komunikacji nocnej. Urzędnicy zaproponowali likwidację tramwaju. Mieszkańcy zdecydowali o jego pozostawieniu.

Wszystko zaczęło się od skarg mieszkańców jednego z bloków zlokalizowanych przy nowej trasie tramwajowej w dzielnicy Wrzosowiak. Ich zdaniem tramwaje przejeżdżające przez dwa łuki przed blokiem emitują uciążliwe piski. Potwierdził to akustyk zaproszony przez Telewizję Polską, której regionalny ośrodek nagrał program interwencyjny. Akustyk zalecił ustawienie niskich ekranów (zasłaniających koła) przy torowisku oraz smarowanie szyn.

W styczniu MZDiT potwierdził zamiar likwidacji tramwaju nocnego i zastąpienia go autobusem. Organizator zasłaniał się komfortem mieszkańców bloku przy łuku. Rozpoczęły się protesty, głównie w internecie, jednak aktywiści wpisali do plebiscytu nad budżetem partycypacyjnym montaż smarownic szyn. Mimo iż pozycja ta przegrała, prezydent drogą autopoprawki wprowadził ją do budżetu.

Drogo...

Mimo zaplanowanej eliminacji uciążliwych pisków, organizator nadal „majstrował” przy tramwajach, także dziennych. Zredukowano rozkłady wprowadzając 6-minutowy takt na wspólnym odcinku trzech linii, a na jednej z nich zlikwidowano interwały, wracając do czasów, kiedy godzin odjazdów trzeba było się uczyć na pamięć lub spisywać z rozkładu. Z kolei w weekendy mieszkańcy tulą się do siebie w pojedynczych wagonach. Decyzję tłumaczono wzrostem wydatków ze skromnego budżetu na komunikację autobusową, dotkniętą licznymi objazdami.

Jednocześnie zorganizowano uproszczone konsultacje ws. komunikacji nocnej, w których 4 na 5 propozycji przewidywało rezygnację z tramwaju. Piąta zakładała pozostawienie go w obecnej wersji. Nie zaoferowano zapowiadanego wcześniej wariantu modyfikacji tramwajowej linii nocnej.

Tramwaj zostaje

W tej publicznej naradzie realizowanej drogą mailową wzięło udział 88 osób. Spośród nich 63 opowiedziało się za pozostawieniem tramwaju. Warto zauważyć, że blok z narażonymi na hałas mieszkańcami liczy 70 mieszkań. Gdyby tramwaj rzeczywiście był tak uciążliwy, liczba mieszkańców znalazłaby odzwierciedlenie w wynikach konsultacji, a tak się nie stało.

– Mimo, że liczba głosujących w stosunku do ogółu mieszkańców miasta była znikoma, model funkcjonowania komunikacji nocnej pozostanie bez zmian – poinformował Łukasz Stacherczak z zespołu prasowego Urzędu Miasta Częstochowy.

Co dalej?

Cięcia w tramwajach tłumaczono topniejącym budżetem przeznaczonym na komunikację. Jak więc będzie finansowana komunikacja tramwajowa?

– Kwestię budżetu reguluje uchwała rady miasta nr 591 z 2009 r. o wieloletniej umowie na organizację i realizację komunikacji miejskiej. Na każdy rok zaplanowane są określone środki rzędu ok. 50 mln zł. Kwota na pokrycie funkcjonowania komunikacji nocnej jest więc zabezpieczona. Zachętą do narady z mieszkańcami była sytuacja z łukami przed blokiem Bohaterów Katynia 52 oraz wnioski z innych dzielnic miasta o uruchomienie całotygodniowej komunikacji nocnej. Różnica w cenie wozokilometra (6,40 zł za autobus i 8,40 zł za tramwaj) zbilansowałaby się w przypadku wytyczenia dłuższej linii autobusowej – wyjaśnił portalowi Transport–Publiczny.pl wicedyrektor MZDiT Stanisław Sosnowski.

Częstochowa zwróciła się do Zarządu Województwa o zgodę na ingerencję w torowisko, którego budowa została w 85% pokryta ze środków unijnych, a więc jest objęta okresem ochronnym. Po uzyskaniu zgody nastąpi montaż smarownic. Do tego czasu motorniczych obowiązuje ograniczenie prędkości przejazdu na łukach do 5 km/h.

dominik.wojcik@transport-publiczny.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5