Tramwaje Śląskie dostaną prawie 400 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Za te środki spółka zmodernizuje i zbuduje linie tramwajowe oraz kupi nowe składy.
Dzisiaj (11 grudnia) CUPT podpisał umowę z Tramwajami Śląskimi na realizację
części I kolejnego projektu infrastrukturalnego. Projekt obejmie 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowania unijnego nieco ponad 393 mln. Na inwestycję składa się aż 26 zadań infrastrukturalnych. 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury, a dwa dotyczą budowy nowego torowiska (
w Sosnowcu, w dzielnicy Zagórze, od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II oraz w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna). Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. W ramach projektu Tramwaje Śląskie kupią też
45 nowych tramwajów.
– o jedna z największych inwestycji z zakresu komunikacji miejskiej w Polsce. Właśnie oceniamy kolejne dwa etapy inwestycji spółki, polegające na budowie i modernizacji torowisk. Jeśli ocena będzie pozytywna, dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko na projekty Tramwajów Śląskich może wzrosnąć o około 170 mln zł – powiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
W sumie ma dofinansowanie komunikacji zbiorowej na Śląsku i w Zagłębiu w programie przeznaczono około 820 mln zł. Ponad 650 mln zł jest już zagospodarowane w podpisanych umowach z Tychami na zakup autobusów niskoemisyjnych oraz trolejbusów (dofinansowanie 100 mln zł), PKM Katowice na zakup autobusów (dofinansowanie 37,5 mln zł), Katowicami na budowę węzła przesiadkowego Sądowa (dofinansowanie 34,6 mln zł), Jaworznem na zakup elektrobusów (dofinansowanie 30,6 mln zł), PKM Gliwice na zakup autobusów (29,3 mln zł) oraz KZK GOP na rozbudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (26,4 mln zł).