Tramwaje Śląskie przygotowuje nowy projekt unijny, związany z remontami i rozbudową infrastruktury. Spółka ogłosiła właśnie przetargi na dokumentacje projektowe dla remontów w Rudzie Śląskiej oraz w Bytomiu, a także dla budowy nowej linii w Katowicach.
Tramwaje Śląskie zamierzają zrealizować ambitny plan inwestycyjny w ramach nowej perspektywy unijnej. Wystartowały właśnie pierwsze przetargi na dokumentację projektową. Jedno z postępowań dotyczy budowy dwutorowej linii tramwajowej wzdłuż Grundmana w Katowicach, stanowiącej połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód biegnących ul. Chorzowską oraz Gliwicką. Zgodnie z oczekiwaniami włączenia w istniejące linie tramwajowe powinny umożliwiać jazdę po wszystkich relacjach skrętnych. Ponadto projekt węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grundmanna i ul. Chorzowskiej powinien zakładać możliwość budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Stęślickiego oraz od skrzyżowania z ul. Gliwicką wzdłuż ul. Geoppert-Mayer. Termin realizacji dokumentacji określono na koniec czerwca przyszłego roku. Oferty w tym przetargu zainteresowane firmy mogą składać do 8 kwietnia br.
Kolejny przetarg dotyczy dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska wzdłuż Karola Goduli w Rudzie Śląskiej. Obecnie znajduje się tam linia jednotorowa – na odcinku od granicy miasta z Bytomiem od mostu kolejowego w Rudzie Śląskiej Chebziu jest wydzielona, natomiast odcinek pomiędzy ul. Lipa a ul. Przedszkolną jest wbudowany w jezdnię. Preferowane jest torowisko dwutorowe w tym miejscu. Inwestor oczekuje też zaprojektowania nowych rozgałęzień w rejonie ul. Pawła jako dwutorowych z dobudową relacji skrętnej z ul. K. Goduli w ul. Asfaltową (dwutorowy trójkąt torowy). Oferty można składać do 8 kwietnia. Dokumentacja powinna być gotowa do końca marca 2017 r.
Ostatnie postępowanie obejmuje z kolei przebudowę infrastruktury tramwajowej w centrum Bytomia od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do Zajezdni Stroszek. Obecnie torowisko na odcinku od skrzyżowania ul. Sądowej i Powstańców Warszawskich do ul. Drzewnej jest torowiskiem podwójnym wydzielonym, w rejonie ul. Chrzanowskiego znajduje się rozwidlenie w kierunku ul. Wrocławskiej. W ul. Tarnogórskiej znajduje się odcinek jednotorowy zabezpieczony sygnalizacją międzymijankową. Stan postulowany zakłada zastąpienie jednotoru odcinkiem dwutorowym. Tramwaje Śląskie chcą też, by zostało zaprojektowanie nowe w rejonie ul. Chrzanowskiego (dwutorowy trójkąt torowy). Przewiduje się pełny priorytet. Oferty można składać do 8 kwietnia. Dokumentacja powinna być gotowa do końca marca 2017 r.
Projekt, który zamierzają zrealizować Tramwaje Śląskie, obejmuje zakup 30 nowych tramwajów, choć mówi się, że liczba ta może wzrosnąć do 45 wagonów.Planowane są trzy nowe trasy tramwajowe. Ważną inwestycją jest przedłużenie linii tramwajowej kończącej w Sosnowcu na pętli w Zagórzu. Dwie nowe linie planowane są w Katowicach. Jedna z nich to przedłużenie tramwajów na południe z pętli w Brynowie przez Ochojec – nieco okrężną trasą – do planowanej pętli Kostuchna przy Bażantów i Armii Krajowej, a druga to torowisko na ul. Grundmanna w centrum. Przewidziano też modernizację ok. 80 km torów na głównych trasach.