Tramwaje Śląskie przygotowują się do realizacji kolejnego unijnego projektu z perspektywy finansowej na lata 2014-2020. W tym roku jednak nie będzie jeszcze dużych inwestycji. – Przewidujemy jedynie stosunkowo niewielkie remonty infrastruktury w ramach środków inwestycyjnych spółki – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Gdzie będą się odbywały prace?
Poprzednia perspektywa unijna przyniosła dla tramwajów na Śląsku i Zagłębiu niespotykany zakres inwestycji. W dużej mierze przyczyniły się one do
odbudowy wizerunku tego środka transportu, który przez wielu był odbierany jako przestarzały i zapuszczony. W ramach prac odbudowano m.in. trasę przez bytomskie Łagiewniki, wyremontowano też kilka kluczowych odcinków innych tras.
Sześć zadań remontowychTramwaje Śląskie przygotowują
kolejny projekt z wykorzystaniem środków z nowej perspektywy na lata 2014-2020. Spółka nie zapomina jednak o niezbędnych pracach utrzymaniowych. – W związku z przygotowywaniem projektu w bieżącym roku nie przewidujemy dużych inwestycji, jedynie stosunkowo niewielkie remonty infrastruktury w ramach środków inwestycyjnych spółki – informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki.
Na liście zadań do realizacji w tym roku znajduje się sześć przedsięwzięć. W trzech przypadkach to kontynuacja prac z roku poprzedniego. Chodzi o naprawę torowiska tramwajowego na linii 3 w Zabrzu od mostu na rzece Czerniawka do parku Pileckiego, modernizację drugiego toru linii nr 6 w Chorzowie na odcinku ul. Stabika – Nowa – Polna (prace rozpoczęły się w tym tygodniu) oraz modernizację mostu tramwajowego nad rzeką Bytomką w Zabrzu przy ul. Bytomskiej.
Najpilniejsze potrzeby uwzględnioneNowe zadania przewidują też remont pętli Katowice Szopienice z wymianą podbudowy, podkładów i szyn. Kolejne przedsięwzięcie to modernizacja torowiska linii nr 9 wzdłuż ulicy P. Niedurnego w rejonie Huty Pokój. Ostatnia inwestycja to modernizacja torowiska wzdłuż Chorzowskiej w Katowicach.
Przyjęty harmonogram uwzględnia zakres planowanych zadań w ramach nowego projektu unijnego. Nie ma więc ryzyka dublowania prac. – Nie ma w naszej sieci miejsc, których stan techniczny wskazywałby na konieczność wstrzymania ruchu. Wskazane powyżej planowane remonty uwzględniają najpilniejsze potrzeby remontowe. Oczywiście zostają jeszcze drobne prace remontowe i roboty interwencyjne, które trudno zaplanować – mówi Andrzej Zowada.
Przebudowa wagonuW zakresie taboru w tym roku nie jest przewidziany zakup nowych wagonów. Planowane są bieżące remonty eksploatowanych wozów, które wykona Zakład Usługowo-Remontowy Tramwajów Śląskich w Chorzowie. – Liczymy, że około połowy roku zakończy się
przebudowa pierwszego wagonu serii Pt, rozpoczęta w 2015 roku i Zakład zrealizuje także drugi taki wagon – mówi Zowada. Środkowy człon w tych pojazdach będzie wymieniony na niskopodłogowy.