Tramwaje Śląskie przygotowują się do realizacji kolejnego wielkiego programu modernizacyjnego. Oprócz remontu blisko 100 km torowisk przewidziano trzy nowe trasy w Katowicach i Sosnowcu. Pierwsze prace w 2017 r.
Sieć tramwajowa na Śląsku i w Zagłębiu – po latach zaniedbań – wymaga w dalszym ciągu szeregu inwestycji i remontów. Zdają sobie z tego sprawę Tramwaje Śląskie, które przygotowują kolejny wielki projekt przewidziany do dofinansowania unijnego. Zakłada on modernizację blisko 100 km torowisk w 10 miastach i budowę trzech nowych tras w Sosnowcu i Katowicach. Planowany jest zakup 40 nowych tramwajów.
Projekt będzie realizowany dwuetapowo. W I etapie znajdą się przedsięwzięcia, których przygotowanie jest najbardziej w tym momencie zaawansowane. Obejmuje on budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli w Zagórzu do ronda Jana Pawła II. Na liście znalazły się też modernizacje torowisk – m.in. na trasie
od centrum Bytomia do zajezdni w Bytomiu Stroszku, w ciągu ul. 3 Maja w Chorzowie, a także
wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej. Według zapowiedzi pierwsze prace mają ruszyć w 2017 r.
Drugi etap obejmować będzie kontrowersyjną nową linię tramwajową na południu Katowic.
Odsunięto ją maksymalnie od zabudowy, przez co wiedzie ona mocno na około, na obrzeżach osiedli. Trwa postępowanie
na prace projektowe. Na liście uwzględniono też kolejne modernizacje torowisk – na terenie Świętochłowic (w
Chropaczowie i
Lipinach), linii nr 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu oraz ul. Królowej Jadwigi i Sobieskiego w Dąbrowie Górniczej. Projekty te wymagają jeszcze większych nakładów pracy bądź są przed etapem uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Projekt Tramwajów Śląskich został zakwalifikowany do realizacji przy dofinansowaniu unijnym. Jego wartość jest szacowana na 880 mln zł. Wstępnie poziom dofinansowania określono na 63% środków kwalifikowanych. Spółka przygotowuje teraz szczegółową dokumentację do aplikowania o środki UE.
W zeszłym roku spółka zakończyła realizację innego dużego projektu unijnego. Zakładał on modernizację 63 km torowisk. Odbudowano m.in. trasę linii nr 7 przed Łagiewniki w Bytomiu. Kupiono też 42 nowe tramwaje od Pesy i Modertransu, dostarczone w latach 2013-2015. Były to pierwsze nowe pojazdy, które wprowadzono do ruchu po 2001 r. Ponadto zmodernizowano 75 wagonów stopiątek.