Tramwaje Śląskie złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie dla projektu inwestycyjnego, zakładającego remont ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych tras oraz zakup 44 tramwajów. Inwestycje podzielono na dwa etapy, a wartość całego projektu to ok. 885 mln zł.
Spółka poszukuje właśnie inżyniera kontraktu dla pierwszego etapu tego projektu o wartości 369,8 mln zł, który podzielono na cztery części. Zgrupowano w nim najbardziej zaawansowane pod względem przygotowań projekty. Etap ten obejmuje modernizację i przebudowę 70 km toru pojedynczego oraz budowę 8 km toru pojedynczego w ramach dwóch nowych tras, przewidzianych do realizacji w okresie do 2020 r.
Pierwsza część obejmuje osiem zadań. Wśród nich znajdują się modernizacja tras tramwajowych w ciągu 3 Maja w Chorzowie (4760 metrów toru pojedynczego), w ciągu ul. Bytomskiej od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego w Świętochłowicach (1500 m),
wzdłuż Hajduckiej (1400 mtp),
ul. Powstańców od Rynku do ul. B. Chrobrego w Chorzowie (700 mtp),
wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej (3300 mtp), w ciągu
ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej (900 m), wymiana czterech rozjazdów na pętli Ruda Śląska Chebzie (50 mtp), a także infrastruktury na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie (600 mtp). Spółka jest już w trakcie
wybierania firmy, która przebuduje infrastrukturę wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej.
Część druga obejmuje infrastrukturę zagłębiowską. Na liście znalazło się sześć zadań. Pierwsze z nich obejmuje
budowę nowej linii tramwajowej od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II (7100 mtp). Pozostałe zadania związane są z przebudową torów na terenie Sosnowca: od granicy z Będzinem do pętli Będzińska (wraz z jej przebudową) oraz
w ciągu Będzińskiej od Zagłębia Dąbrowskiego do Staropogańskiej (3000 mtp), w ciągu Mariackiej i Żeromskiego (1920 mtp), wzdłuż Piłsudskiego od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86 (3400 mtp). W Dąbrowie Górniczej przewidziana jest przebudowa torowiska w ciągu Kasprzaka od Piłsudskiego do ul. Zaplecze (5600 mtp). Remontu doczekają się też tory w Będzinie
w ciągu Małobądzkiej od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem (6300 mtp).
Kolejna, trzecia część rozpisana jest na dziesięć części obejmujących infrastrukturę w Bytomiu i Zabrzu. W Bytomiu przewiduje się trasy
w ciągu Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego (4000 mtp), na odcinku od przystanku Arki Bożka do Siemianowickiej (3300 mtp), w ciągu Katowickiej od pl. Sikorskiego do Siemianowickiej z dobudową drugiego toru (1500 mtp), w ciągu Piekarskiej wraz z Sądową (1350 mtp), a także
trasy od skrzyżowania Powstańców Warszawskich z Sądowną do zajezdni Stroszek (12800 mtp). W Zabrzu natomiast zaplanowano przebudowę torów wzdłuż Powstańców Śląskich i Religi od Wolności do Stalmacha (1200 m), obiektu mostowego nad potokiem Julka wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu (800 mtp),
przejazdu drogowo-tramwajowego ul. Knurowskiej z ul. Wolności (110 mtp), trasy w ciągu
Wolności od Piłsudskiego do Miarki (2850 mtp), a także w ciągu Wolności od Floriana (Browaru) do granicy z Rudą Śląską (7260 mtp).
Ostatnia część obejmuje dwa zadania. Jednym z nich jest budowa nowej linii tramwajowej
wzdłuż ul. Grundmana w Katowicach (1000 mtp), łączącej istniejące trasy w ciągu Chorzowskiej i Gliwickiej. Drugim z nich jest
przebudowa linii 14 w Mysłowicach w ciągu ulic Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców (1420 mtp).