Tramwaje Warszawskie starają się o decyzję środowiskową dla odbudowy i budowy trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej. Spółka konsultuje teraz, w ramach opracowywania raportu środowiskowego, trzy warianty trasy. Różnią się one przebiegiem (połączenie z Wolską bezpośrednio ulicą Kasprzaka albo przez al. Prymasa Tysiąclecia) oraz rozwiązaniami w rejonie skrzyżowania Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej.
Dotychczas Tramwaje Warszawskie we współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego SA wykonały wielokryterialną analizę uwarunkowań dot. odbudowy i budowy trasy tramwajowej na Kasprzaka. W lutym br. spółka wystąpiła o wydanie decyzji środowiskowej. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zobowiązała TW do złożenia raportu środowiskowego. Teraz, w ramach przygotowań, spółka będzie zbierać opinie mieszkańców, które posłużą do sporządzenia tego raportu. Uwagi i wnioski można składać do 7 czerwca br. włącznie. Oprócz tego odbędą się spotkania informacyjne oraz zorganizowane będą punkty konsultacyjne. Szczegółowe informacje o konsultacjach na stronie
www.tramwajnakasprzaka.plInwestycja zakłada częściowe odtworzenie wcześniej istniejącej do 1990 r. trasy na ul. Kasprzaka na wschód od ul. Skierniewickiej. Poprzednio trasa przebiegała do Wolskiej al. Prymasa Tysiąclecia (dawniej Rewolucji Październikowej). W wariancie inwestorskim trasa prowadzi przez całą ulicą Kasprzaka do Wolskiej. Przed ul. Redutową torowisko będzie się zagłębiać, wykorzystując istniejący tunel dla samochodów w kierunku Jelonek.
Wariant inwestorski (W1) Przystanki na trasie znajdą się w ciągu Kasprzaka między Płocką a Skierniewicką, między Bema i al. Prymasa Tysiąclecia oraz przy skrzyżowaniu z Ordona. Natomiast przystanki w zespole Reduta Wolska zostaną zlokalizowane na poziomie -1, a istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę ramp. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, układ torowy na skrzyżowaniu ul. Kasprzaka/ al. Prymasa Tysiąclecia zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający łatwe powiązanie torowiska w ul. Kasprzaka z planowaną trasą w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia z Dworca Zachodniego (na rysunkach widać trójkąt torowy). Ponadto torowisko na Wolskiej na odcinku na zachód od Elekcyjnej zostanie przeniesione do pasa dzielącego. Wstępny koszt to 102,7 mln zł brutto, a prędkość komunikacyjna w szczycie wyniesie 24 km/h.
Rozwiązania komunikacyjne na skrzyżowaniu Wolskiej, Kasprzaka i Redutowej w wariancie inwestorskim (W1)
W wariancie racjonalnym alternatywnym przebieg jest taki sam, jak w wariancie inwestorskim. W rejonie Redutowej zakłada się zachowanie tunelu drogowego. Torowisko przechodziłoby pod jezdnią Kasprzaka, następnie w wykopie równoległym do jezdni Kasprzaka w kierunku Jelonek. Ten wariant, jak zauważają Tramwaje Warszawskie, oznacza gorszą dostępność peronów tramwajowych w zespole Reduta Wolska ze względu na brak bezpośredniego połączenia z istniejącym tunelem pieszym. Ponadto wiąże się z koniecznością wykonania znacznej ilości przebudów sieci podziemnych, jak i koniecznością wzniesienia na nowo wiaduktów w ciągu ul. Redutowej i ul. Wolskiej. Szacunkowy koszt w tym wariancie to 133,3 mln zł brutto. Prędkość komunikacyjna również wynosi w tym wariancie 24 km/h.
Rozwiązania komunikacyjne na skrzyżowaniu Wolskiej, Kasprzaka i Redutowej w tzw. alternatywnym wariancie racjonalnym (W2)
Trzeci, poddany pod konsultacje wariant przewiduje połączenie z Wolską – tak jak dawniej – w osi al. Prymasa Tysiąclecia. To wariant najtańszy i najkorzystniejszy dla środowiska, ale nie daje on oczekiwanych efektów ruchowych. Możliwość zastosowania wysokiego priorytetu jest ograniczony. Szacunkowy koszt to blisko 53 mln zł, a prędkość komunikacyjna wynosi 14 km/h.
Trzeci wariant, tzw. najkorzystniejszy dla środowiska (W3)Jak zapowiada prezes Tramwajów Warszawskich, można liczyć, że nowa trasa ruszy w 2018 r. – Chcielibyśmy tak zrobić, żeby tramwaj na Kasprzaka został uruchomiony, jak będzie oddany odcinek II linii metra z trzema stacjami do Księcia Janusza. Może uda się nieco wcześniej – mówił we
wcześniejszej rozmowie z portalem Transport-publiczny.pl Krzysztof Karos.